MotoParts autóalkatrészek
Renault Crossoverek a Renault Budapestnél

Ön itt van most: Tesztelők.hu » Technika » Hasznos fejlesztés a Nissantól

Hasznos fejlesztés a Nissantól

2017. május 24.

London, Egyesült Királyság – Viktoriánus találmány – 21. századi alkalmazása: a Nissan GB egy csaknem 200 éves technológiát vetett be az új koncepciójában, hogy megoldást találjon a mobiltelefonok figyelemelterelő hatására vezetés közben.

A megoldás szépsége az egyszerűségében rejlik. A Nissan Signal Shield egy kísérleti rekesz a Nissan Juke kartámaszában, ez tulajdonképpen egy Faraday-kalitka, melynek koncepciója az 1830-as évekből származik. Ha egy mobiltelefont helyeznek a rekeszbe, és lezárják a fedelét, a Nissan Signal Shield „csendes zónát”-hoz létre, és blokkolja a telefon összes kimenő illetve bejövő mobil-, Wi-Fi- és Bluetooth-kapcsolatát. A koncepció lényege, hogy megadja a vezetőknek a lehetőséget, hogy kizárják a rengeteg üzenet, közösségi oldal értesítés és alkalmazás riasztás figyelemelterelő hatását, melyekkel az okostelefon használóknak nap, mint nap számolniuk kell.

nis2

A probléma egyre súlyosabb méreteket ölt: az RAC (Royal Automobile Club) szerint 2014-ben a vezetők 8%-a ismerte el, hogy előfordul, hogy kézbe veszi telefonját vezetés közben. Ez a szám 2016-ban már 31% volt. A felhasználók késztetést éreznek arra, hogy megnézzék üzeneteiket és értesítéseiket még vezetés közben is. A Nissan saját kutatásának eredménye szerint pedig minden ötödik vezető (18%) ismerte el, hogy küldött már szöveges üzenetet vezetés közben. Minden Nissan crossover kínál Bluetooth csatlakozási lehetőséget, így a vezetők kihangosítva kezdeményezhetnek és fogadhatnak hívásokat, ha az biztonságos. A vadonatúj Micra NissanConnect vagy Apple Carplay rendszerei pedig még ennél is szorosabb integrációt tesznek lehetővé a telefonok alkalmazásaival.

A Nissan Signal Shield opcionálissá teszi a kapcsolatban maradást, és választási lehetőséget kínál a vezetőnek: elérhető marad az úton is vagy „telefonmentes” időt és helyet teremt magának. Ez gyakorlatilag egy digitális detoxikáló, mely lehetővé teszi a zavaró tényezők nélküli vezetést. Ha a vezető hallgatni akarja a telefonján tárolt zenéket vagy podcastokat, arra továbbra is lehetősége van, hiszen telefonját csatlakoztathatja a jármű szórakoztató rendszeréhez az USB- vagy AUX-csatlakozókon keresztül. Az eszköz vezetékes kapcsolatai a Nissan Signal Shield rekeszben is működnek. A telefon kapcsolatainak visszaállításához a vezetőnek mindössze annyit kell tennie, hogy kinyitja a rekeszt a kartámaszban – ehhez nem szükséges levennie a szemét az útról vagy megérintenie a telefont – és a telefon ismét kapcsolódhat a mobilhálózathoz és az autó Bluetooth-rendszeréhez.

Ez az innováció a Faraday-kalitka elve alapján működik. A szerkezet egy valamilyen vezető anyagból pl. fémhuzalból készült ház, mely blokkolja az elektromágneses mezőket. Nevét feltalálójáról – Michael Faradayről az úttörő angol tudósról – kapta, aki az 1830-as években találta fel a szerkezetet. Ha egy elektronikus készüléket, pl. egy okostelefont helyeznek bele, akkor minden elektromágneses jel – például a mobil- vagy Bluetooth-kapcsolat – eloszlik a kalitka vezető anyagán, így nem jut el az eszközhöz.

nis1

Alex Smith, a Nissan Motor GB ügyvezető igazgatója a következőket mondta el: „Napjainkban a Nissan autói a legbiztonságosabbak közé tartoznak, mégis folyamatosan új megoldásokat keresünk, melyek hozzájárulhatnak ügyfeleink jólétéhez. A vezetés közbeni mobiltelefon-használat növekvő aggodalmat kelt az autóiparban és a társadalomban is. Különösen nagy gondot jelentenek a push üzenetek, vagyis a szöveges üzenetek, a közösségi oldalak és az alkalmazások értesítései, mivel ezek nagy csábítást jelentenek a vezetőknek, hogy a készüléküket a kézükbe vegyék.”

„A Nissan Signal Shield koncepció az egyik legjobb megoldást kínálja a vezetőknek arra, hogy vezetés közben megszabaduljanak az okostelefonok figyelemelterelő hatásától. A lényeg, hogy minél több kontrollt adjunk a kezükbe a vezetés során, és ne kevesebbet. A vezetők egy része tudomást sem vesz okostelefonjáról miközben vezet, de ez a megoldás azok számára is egy nagyon egyszerű lehetőséget kínál, akik nehezen hagyják figyelmen kívül a hangjelzéseket napjaink online világában.”

Az RAC közlekedésbiztonsági szóvivője, Pete Williams a következőket tette hozzá: „Felméréseink szerint a vezetés közbeni kézi telefonhasználat járványos méreteket öltött. A mobiltelefonok technológiájának fejlődésével egyre több emberben alakult ki függőség. Azonban a kézben tartott mobiltelefon használata vezetés közben fizikai és mentális figyelemelterelő tényező, és 2003 óta illegális is.”

„A Nissan Signal Shield technológia jó példája annak, hogyan lehet segíteni a vezetőket abban, hogy megfontoltan használják telefonjukat. Sokan egyszerűen nem tudnak ellenállni a kísértésnek, nekik segítség lehet ez a mobilmentes zóna, melyet az új technológia nyújt. Arra kérjük a sofőröket, hogy fogadják meg, hogy nem használják kézben tartva készüléküket míg vezetnek: látogassák meg a www.bephonesmart.uk, oldalt, és ígéretüket osszák meg családjukkal és barátaikkal is.”

Egy több mint 1000 vezető bevonásával végzett 2014-es amerikai tanulmány szerint a vezetők 98%-a értett egyet azzal, hogy veszélyes vezetés közben szöveges üzenetekkel foglalkozni, mégis 74%-uk nyilatkozott úgy, hogy tettek már ilyet, 30%-uk pedig azt mondta, hogy ez szokásukká vált, mivel megszokták, hogy állandó kapcsolatban vannak telefonjukkal, és úgy gondolják, hogy a szöveges üzenetek kezelése nem befolyásolja vezetési képességeiket.(2)

Dr. Greenfield, a The Center for Internet and Technology Addiction (Internet- és technológiafüggőségekkel foglalkozó központ) alapítója és a Connecticuti Orvosi Egyetem Pszichológia szakának tanársegédje, aki szintén dolgozott a jelentésen, a következőket mondta el a publikálás során: „Kényszeresen ellenőrizgetjük telefonunkat, amikor valamilyen szöveges információt, e-mailt, vagy közösségi oldal frissítést kapunk. Ennek oka, hogy ilyenkor a dopamintermelés megemelkedik az agyban, ez pedig boldogság érzését kelti. Ha a dopaminszint emelkedése miatt bekövetkező vágy miatt telefonunkért nyúlunk vezetés közben, egy egyszerű üzenet is halálos lehet.”(3)

A Nottingham Trent Egyetem kutatása szerint az átlagos felhasználó napi 85 alkalommal pillant rá telefonjára és a „rövid mobiltelefon interakciók” – melyek 30 másodpercnél rövidebb ideig tartanak – gyakorlatilag szokássá váltak az okostelefon-felhasználók mindennapjaiban, már észre sem veszik, hogy milyen gyakran ellenőrzik mobiltelefonjukat.

A fiatal vezetők esetében különösen nagy a kockázata annak, hogy ezek elterelik figyelmüket. A 25-34 éves vezetők csaknem fele (49%) ismerte el, hogy alkalmanként internetezik és alkalmazásokat használ vezetés közben. Ugyanebbe a korcsoportba tartozó vezetők majdnem egyharmada mondta azt, hogy heti több alkalommal is tesz ilyet.

Ezek a kényszeres szokások veszélyesek és törvénybe ütköznek. Ha a vezető mobiltelefont használ vezetés közben, négyszer nagyobb valószínűséggel szenved balesetet, és reakcióideje is kétszer olyan lassú, mint az ittas vezetőké. A rendőrség véleménye szerint több közúti baleset vezethető vissza a mobiltelefon-használatra, mint amennyi megjelenik a hivatalos statisztikákban. A megkérdezettek fele értett egyet azzal, hogy a telefonok szerepét nem veszik megfelelően figyelembe a halálos balestek kivizsgálása során, jelenleg körülbelül 20 halálesetért felelős évente a mobiltelefon használat vezetés közben.

Ajánlott cikkek

Trabant kaland hirdetés

Hírlevél feliratkozás

Cégtaláló banner

Kiemelt partnereink:

Keresés

Autótechnika logó

tkveg

Alfa Romeo Giulia 2.2
Audi A4 1.8 Quattro
Audi A4 2.0 TDI
Audi A8 3.0 V6
Audi TT 3.2 VR6
BMW 116i
BMW 316i
BMW 320ci
BMW 520d xDrive
BMW i3
Chevrolet Corvette C5 / Z06
Citroën C3 1.2 PureTech
Citroën C4 1.6 BlueHDI
Citroën C-Elysée
Citroën Grand C4 Picasso
Citroën Grand C4 Picasso ’17
Citroën C4 Cactus
Dacia Duster 1.5 dCi
Dacia Duster 1.6 16V
Dacia Dokker 1.5 dCi
Dacia Dokker 1.6
Dacia Lodgy 1.5 dCi
Dacia Logan 1.5 dCi
Dacia Sandero Stepway
Fiat Fullback 2.4
Fiat Punto 55s
Fiat Tipo 1.4 T-Jet
Fiat Tipo 1.4 16V
Ford Focus 1.6 Ti-VCT
Ford Focus 2.0 TDCi X-Road
Ford Sierra 1.6 Pinto
Honda Civic
Hyundai i30u CW
Hyundai ix35 FCEV
Hyundai Santa Fe
Isuzu D-Max 2.0 D
Infiniti Q30
Infiniti Q30S
Jeep Grand Cherokee
Kia Cee’d 1.4
Kia Niro Hybrid
Kia Optima 2.0 CVVL
Kia Optima 1.7 CRDi
Kia Optima PHEV
Kia Optima SW GT
Kia Sorento 2.2 CRDi
Kia Sportage GT Line
Kia Soul EV
Lada 2104
Lada 2107
Lada 4×4 Classic
Lada Granta Liftback
Lada Kalina Kombi
Lada Vesta 1.6 Lux
Lada Vesta tartósteszt
Lexus GS 450h
Lexus LS 600h
Lexus RX 450h F Sport
Lexus RC300h F Sport
Mazda 6 2.0 TE
Mazda 6 2.0 CD
Mercedes-Benz 300 CD
Mercedes-Benz S600
Mercedes-Benz E200
Mercedes-Benz CLK 320
Mitsubishi L200 2.4 DI-D
Mitsubishi Sigma 3.0 V6
Nissan Sunny B11 Coupé
Nissan Pulsar 1.2 DIG-T
Opel Adam Rocks
Opel Astra Classic II.
Opel Astra K 1.6 CDTI
Opel Corsa 1.4T
Opel Insignia 2.0 CDTI
Opel Insignia OPC
Opel Meriva 1.4T
Opel Mokka 1.4T
Opel Mokka X
Opel Vectra B Caravan
Opel Zafira Tourer
Peugeot 208 1.2
Peugeot 301 1.6D
Peugeot 308 SW (2011)
Peugeot 308 SW (2015)
Peugeot 2008 1.2 AUT
Peugeot 2008 1.2
Peugeot 3008 1.6 BlueHDI
Peugeot 5008 2.0 HDI
Polski Fiat 125p
Polski Fiat 126p
Porsche 911
Porsche 911 (993) Carrera
Porsche 924 Le Mans
Porsche 928 S4
Porsche 968 CS
Renault Clio Limited
Renault Captur 1.2 TCe
Renault Captur 1.5 dCi
Renault Kadjar 1.5 dCi
Renault Koleos (2017)
Renault Mégane 1.5 dCi
Renault Mégane Grandtour
Renault Mégane Grandcoupé
Renault Twingo 0.9T
Rolls-Royce Silver Shadow
SEAT Toledo 1.9 TDI
Skoda Fabia 1.2 TSI
Skoda Octavia 1.2 TSI
Skoda Superb Combi
Ssangyong Rexton 2.2 e-XDI
Ssangyong Tivoli 1.6 e-XDI
Ssangyong Tivoli 1.6 e-XGI
Subaru Forester 2.0 D
Subaru Legacy 2.0 D
Subaru Levorg 1.6 GT
Subaru Outback 2.0 D
Suzuki Baleno 1.2
Suzuki Baleno SHVS
Suzuki Ignis 1.2 DUALJET
Suzuki Jimny
Suzuki Swift 1.0 GA
Suzuki Swift 2017
Suzuki SX4 S-Cross
Suzuki Vitara 1.6 GL+
Suzuki Vitara 1.6 D
Suzuki Vitara Limited
Suzuki Vitara S
Toyota Auris Hybrid
Toyota Auris TS Hybrid
Toyota Auris Touring Sports
Toyota Aygo 1.0
Toyota Avensis 2.0D-4D
Toyota C-HR 1.2T
Toyota C-HR Hybrid
Toyota Corolla 1.6 ’16
Toyota Corolla 1.6 ’12
Toyota Hilux 2.4 D-4D
Toyota MR2
Toyota Prius MK4
Toyota RAV4 2.0 D-4D
Toyota RAV4 Hybrid
Toyota Yaris 1.33
Toyota Yaris 1.5
Toyota Yaris Hybrid
Toyota Verso 1.8
Trabant 601
Vw Beetle 1.2 TSI
Vw Golf IV Cabrio
Vw Golf VII. 1.4 TSI
Vw Passat 1.9 TDI
Vw Passat 2.0 TDI
Vw Sharan 2.0 TDI
Volvo S40 2.0

Fortuna Bt. a motorfleújítás szakértője

Autómentés Budapesten

Autóalkatrészek régi keleti és nyugati autótípusokhoz, retro-autoalkatresz.hu

Baráti Bontó Győrújbarát

Tesztvilag.hu