MotoParts autóalkatrészek
Renault Crossoverek a Renault Budapestnél

Ön itt van most: Tesztelők.hu » Cikkek » Háború és béke – Punto I.

Háború és béke – Punto I.

2014. február 17.

Azért választottam ezt a címet, mert egy nagyon hosszú történetből kellett összeszednem a legmeghatározóbb emlékeimet. A Fiat Puntoval töltött eddigi 11 évünk fontosabb momentumait gyűjtöttem össze mai tesztünkben, valamint azt, hogy mi várható még el egy lassan 18 éves olasz autótól.

Bár Tolsztoj monumentális regényéhez vajmi kevés köze van a Puntónknak, annyi összefüggést azért látok, hogy a kocsi életében voltak nyugodtabb és nehezebb időszakok, valamint az olasz népautóról is lehetne 1500 oldalt írni úgy, hogy hossza ellenére izgalmas olvasmány is legyen. Nos, ez most itt nem következik be, de hátha egyszer valaki megpróbálkozik vele.

SDC13181

A típusról érdemes tudni, hogy kis méretének és alacsony fogyasztásának köszönhetően hamar közkedveltté vált, és még manapság is rengeteg futkos belőlük az utakon. Igazából az olasz autókkal kapcsolatos sztereotípiákat rendesen megcáfolta, hiszen tartós és viszonylag megbízható modellről van szó. A 3,3 millió legyártott elsőgenerációs darabból pedig az egyik történetesen a mi tulajdonunkban van. Persze tisztában vagyunk vele, hogy a kisautó után nem fognak soha megfordulni, és ha megéri, veterán autósmagazinok címlapján sem fog peckesen pózolni. De nem is ez a lényeg!

Érdemes tudni a szóban forgó autóról, hogy 1,1-es motorral és 55 lóerővel rendelkezik, ami elégnek bizonyul a 875 kiló önsúlyt tekintve. Az ötajtós kivitel simán megbirkózik egy kisebb családdal, bár a 275 literes csomagtartó elég aprócskának hat, a hátsó ülések előrehajtásával ez a méret növelhető. Jól összerakott kocsi, formavilága még most is megállja a helyét. Olyanoknak tudom ajánlani, akik nem szeretnének hetente szerelőhöz járni, cserébe lenyelik, hogy nagyon ritkán lesz olyan pillanat, amikor minden tökéletesen működik majd.

A mi történetünk 2003-ban kezdődött, amikor egy ismerős házaspárnál eladóvá vált a 7 éves, még százezer kilométert sem futott, minden extra nélküli Punto. A családunk pedig szerencsére élt a lehetőséggel, egy hibátlan állapotú, megkímélt, vidéken futott autót sikerült kifogni. Az új családtag hiba nélkül falta a kilométereket, nagyon elégedettek voltunk vele. Sajnos alig egy évvel később egy szerencsétlen eset miatt a bal eleje elég csúnyán összetört, de 150.000 forintért cserébe szépen helyrepofozták, és néhány héttel később már 5 embert vitt Horvátországba. Ezután pesti autó lett belőle, ami számos sebhelyet eredményezett, ilyenek voltak a feltörési próbálkozások, parkolóban meghúzás, nem is ragoznám, tipikus nagyvárosi forgatókönyv. Egyszer pedig egy német autós húzta rá a kormányát, akkor is autószerelő lett a vége, konkrétan a jobb elejét/oldalát teljesen lezúzta, de a Punto ezt is átvészelte.

SDC13184

Nagyjából 5 éve használtuk, mikor az első komolyabb problémákkal találkoztunk, hozzáteszem 12 éves korában ez már egyáltalán nem volt meglepő. Elsőként a kipufogó adta meg magát (azóta már többször is), majd az alvázzal is törődni kellett, nehogy elegye az idő (a kaszni viszont szinte egyáltalán nem korrodálódik, köszönhető ez a galvanizálásnak is). És egy dolgot örökre megtanultunk: az autóba ne szereltessünk riasztót, ha nincs benne gyárilag. Szegény kis Punto teljesen bekattant tőle, ki is vágtuk aztán belőle, az esetből pedig okultunk.

Időközben hol kíméletesebben, hol mostohábban bántak vele, attól függően, hogy épp ki használta. Lengéscsillapító, futómű, önindító, egymás után adták be a derekukat, de hosszabb úton soha nem hagyott senkit cserben a kisautó. Aztán öregkorára újból visszakapta békés, vidéki életét, ugyan megtépázottan, horpadásokkal, karcolásokkal tarkítva, de még mindig harcra kész állapotban. (Persze itt sem volt mindig szerencséje, történt ugyanis, hogy egy zsákutcában parkoltunk le, egy srác pedig ezt ideális helyszínnek gondolta arra, hogy a jogsi nélküli barátnőjét vezetgetni tanítsa. Nem volt az.)

SDC13187

Idővel belül is kezdett viseletessé válni, a vezetőülés kiszakadt, a kormány „elporladt”, az ablaktörlő és a fűtés pedig már csak a legmagasabb fokozatokon működtek, utóbbi miatt vagy brutális volt pára, vagy nem hallottuk egymás szavát, lehetett választani. A hibák jöttek sorban, a jobb hátsó ajtó zárszerkezete bekrepált, a szélvédő megrepedt (ki is kellett cserélni), a hátsó ablak fűtése tönkrement, a csomagtartó gázteleszkópja megadta magát. Jelenleg 235 ezer kilométer van benne, júliusban esedékes a következő műszakiztatás, és bizony már most látszik, hogy kell költeni a Puntóra, talán nem is keveset. Viszont úgy látjuk, hogy még mindig megéri, hiszen az alkatrészek viszonylag jó áron beszerezhetőek, ráadásul az autó fogyasztása rendben van, a motor szépen muzsikál, és (városban) egészen fürge kis gép. A fékek, a futómű szintén tökéletesen működnek, a váltója precíz, ahhoz képest, hogy néha miként volt használva, azt lehet mondani, hogy jól bírja, szinte elpusztíthatatlan. Leginkább Schwarzihoz tudnám hasonlítani a Terminátor 2-ből. Eladni viszont már nem érdemes, hiszen hasonló állapotban lévő társai sem érnek többet 250 ezer forintnál. Bár időnként csörög, zörög, továbbra is egyben van, és néhány évig még bizonyosan jól szolgál majd. Kicsit azért sajnálom, hogy néha mostohán bántak vele a családon belül, de ezen változtatni már nem lehet. Mindenesetre az „egyes” Punto nagyon belevaló autóként égett az emlékezetembe!

Adatok:

Márka: Fiat
Típus: Punto S55
Gyártási év: 1996
Ajtók száma: 5
Szállítható személyek száma: 5 fő
Csomagtartó méret: 275 liter
Kivitel: limuzin
Sebességváltó típusa: manuális, 5 fokozatú
Hengerűrtartalom: 1108 cm3
Teljesítmény: 40 kW, 55 LE
Üzemanyag típus: benzin
Saját tömeg: 875 kg

Bense Róbert

Ajánlott cikkek

Trabant kaland hirdetés

Hírlevél feliratkozás

Cégtaláló banner

Kiemelt partnereink:

Keresés

Autótechnika logó

tkveg

Alfa Romeo Giulia 2.2
Audi A4 1.8 Quattro
Audi A4 2.0 TDI
Audi A8 3.0 V6
Audi TT 3.2 VR6
BMW 116i
BMW 316i
BMW 320ci
BMW 520d xDrive
BMW i3
Chevrolet Corvette C5 / Z06
Citroën C3 1.2 PureTech
Citroën C4 1.6 BlueHDI
Citroën C-Elysée
Citroën Grand C4 Picasso
Citroën Grand C4 Picasso ’17
Citroën C4 Cactus
Dacia Duster 1.5 dCi
Dacia Duster 1.6 16V
Dacia Dokker 1.5 dCi
Dacia Dokker 1.6
Dacia Lodgy 1.5 dCi
Dacia Logan 1.5 dCi
Dacia Sandero Stepway
Fiat Fullback 2.4
Fiat Punto 55s
Fiat Tipo 1.4 T-Jet
Fiat Tipo 1.4 16V
Ford Focus 1.6 Ti-VCT
Ford Focus 2.0 TDCi X-Road
Ford Sierra 1.6 Pinto
Honda Civic
Hyundai i30u CW
Hyundai ix35 FCEV
Hyundai Santa Fe
Isuzu D-Max 2.0 D
Infiniti Q30
Infiniti Q30S
Jeep Grand Cherokee
Kia Cee’d 1.4
Kia Niro Hybrid
Kia Optima 2.0 CVVL
Kia Optima 1.7 CRDi
Kia Optima PHEV
Kia Optima SW GT
Kia Sorento 2.2 CRDi
Kia Sportage GT Line
Kia Soul EV
Lada 2104
Lada 2107
Lada 4×4 Classic
Lada Granta Liftback
Lada Kalina Kombi
Lada Vesta 1.6 Lux
Lada Vesta tartósteszt
Lexus GS 450h
Lexus LS 600h
Lexus RX 450h F Sport
Lexus RC300h F Sport
Mazda 6 2.0 TE
Mazda 6 2.0 CD
Mercedes-Benz 300 CD
Mercedes-Benz S600
Mercedes-Benz E200
Mercedes-Benz CLK 320
Mitsubishi L200 2.4 DI-D
Mitsubishi Sigma 3.0 V6
Nissan Sunny B11 Coupé
Nissan Pulsar 1.2 DIG-T
Opel Adam Rocks
Opel Astra Classic II.
Opel Astra K 1.6 CDTI
Opel Corsa 1.4T
Opel Insignia 2.0 CDTI
Opel Insignia OPC
Opel Meriva 1.4T
Opel Mokka 1.4T
Opel Mokka X
Opel Vectra B Caravan
Opel Zafira Tourer
Peugeot 208 1.2
Peugeot 301 1.6D
Peugeot 308 SW (2011)
Peugeot 308 SW (2015)
Peugeot 2008 1.2 AUT
Peugeot 2008 1.2
Peugeot 3008 1.6 BlueHDI
Peugeot 5008 2.0 HDI
Polski Fiat 125p
Polski Fiat 126p
Porsche 911
Porsche 911 (993) Carrera
Porsche 924 Le Mans
Porsche 928 S4
Porsche 968 CS
Renault Clio Limited
Renault Captur 1.2 TCe
Renault Captur 1.5 dCi
Renault Kadjar 1.5 dCi
Renault Koleos (2017)
Renault Mégane 1.5 dCi
Renault Mégane Grandtour
Renault Mégane Grandcoupé
Renault Twingo 0.9T
Rolls-Royce Silver Shadow
SEAT Toledo 1.9 TDI
Skoda Fabia 1.2 TSI
Skoda Octavia 1.2 TSI
Skoda Superb Combi
Ssangyong Rexton 2.2 e-XDI
Ssangyong Tivoli 1.6 e-XDI
Ssangyong Tivoli 1.6 e-XGI
Subaru Forester 2.0 D
Subaru Legacy 2.0 D
Subaru Levorg 1.6 GT
Subaru Outback 2.0 D
Suzuki Baleno 1.2
Suzuki Baleno SHVS
Suzuki Ignis 1.2 DUALJET
Suzuki Jimny
Suzuki Swift 1.0 GA
Suzuki Swift 2017
Suzuki SX4 S-Cross
Suzuki Vitara 1.6 GL+
Suzuki Vitara 1.6 D
Suzuki Vitara Limited
Suzuki Vitara S
Toyota Auris Hybrid
Toyota Auris TS Hybrid
Toyota Auris Touring Sports
Toyota Aygo 1.0
Toyota Avensis 2.0D-4D
Toyota C-HR 1.2T
Toyota C-HR Hybrid
Toyota Corolla 1.6 ’16
Toyota Corolla 1.6 ’12
Toyota Hilux 2.4 D-4D
Toyota MR2
Toyota Prius MK4
Toyota RAV4 2.0 D-4D
Toyota RAV4 Hybrid
Toyota Yaris 1.33
Toyota Yaris 1.5
Toyota Yaris Hybrid
Toyota Verso 1.8
Trabant 601
Vw Beetle 1.2 TSI
Vw Golf IV Cabrio
Vw Golf VII. 1.4 TSI
Vw Passat 1.9 TDI
Vw Passat 2.0 TDI
Vw Sharan 2.0 TDI
Volvo S40 2.0

Fortuna Bt. a motorfleújítás szakértője

Autómentés Budapesten

Autóalkatrészek régi keleti és nyugati autótípusokhoz, retro-autoalkatresz.hu

Baráti Bontó Győrújbarát

Tesztvilag.hu