MotoParts autóalkatrészek
Renault Crossoverek a Renault Budapestnél

Ön itt van most: Tesztelők.hu » Cikkek » Ford Sierra teszt – egy darabka történelem

Ford Sierra teszt – egy darabka történelem

2017. április 13.

Mai tesztalanyunk egy hozzánk közelálló, – lévén a retrovasak.hu „céges autójáról” van szó – és az elmúlt hónapokban alaposan megismert járgány, mely egy régóta szövögetett terv, vagyis inkább álom megtestesülése, méghozzá egy 1992-es Sierra személyében.

A Ford kultikus modelljeit napestig lehetne sorolni, a maga korszakában és kategóriájában a Sierra is ezek közé tartozott, a nyolcvanas évek elejétől egészen a kilencvenes évek derekáig megkerülhetetlen szereplője volt az autós körforgásnak. Szokványos történet, de ahogy az elmúlt két évtizedben elkezdett kikopni az utakról, úgy nőtt a nosztalgiafaktora, és mára már egyértelműen ezt a vonalat képviseli a típus, ami egyébként teljességgel érthető. A Sierra nem is véletlenül képezi részét a hazai youngtimer-közösségeknek, hiszen gyártásának valamivel több, mint egy évtizede, és két szériája alatt valódi legendák szövődtek egyes variánsai köré.

Ennél a pontnál tekintsünk is vissza a modell történetére, ehhez nem kevesebb, mint 37 évet kell utaznunk az időben, ekkor született meg ugyanis a Probe II és III nevet viselő tanulmányautó, melyekből végül a Sierra szériává fejlődött. Mai szemmel nézve egyértelmű, hogy a futurisztikus külsejű koncepciók az első és második generáció elnagyolt változatait képviselték. További két év fejlesztést követően 1982 nyarán már a piacon is megmutatta magát a sorozatgyártásra kész változat, melynek a legerősebb kivitele ekkor a 2,3 literes V6-os erőforrást kapta. A még acélosabb verzióra mindössze egy évet kellett várni, a háromajtós XR4i a Capri 2,8-as motorjával borzolta a kedélyeket. Ám ez mind csupán felvezetés volt, a ’85-ben érkező Cosworth, illetve a versenypályákon brillírozó RS500-hoz képest. A klasszikus arcú Sierrát 1987-ben felváltotta a második generáció, a motorválaszték is átformálódott, a szelídebb formavilágú típus 1991-ben némi ráncfelvarráson esett át, majd megkezdődött a Sierra kivezetése, 1993-ban, 2.7 millió darab után átadta a helyét a Mondeónak. A rövidke, bár korántsem teljes áttekintés példázza tehát, hogy a típusnak történelme van, a képeken látható, negyedévszázados négykerekű pedig egy megőrzött, apró, ám annál élvezetesebb morzsája a nagy Sierra-tortának.

Visszakanyarodva a jelenkorba, és tesztünk főszereplőjéhez, az első, ami feltűnik, az az általános szép állapot, ami több szempontból is örömteli felfedezés volt már a vételkor is. Ugyanis a Sierrák jelentős hányada a korából és a rozsdásodási hajlamából kiindulva napjainkra vagy elporladt, vagy egyszerűen elhasználódott, és rendkívül kevés épkézláb darab maradt a használtpiacon, előny viszont, hogy ezek ára még nem emelkedtek meg vészesen. Az olcsón jót típusú vásárlások mindig hordoznak magukban veszélyeket, még ha ez a kezdetekkor nem is ütközik ki. A szóban forgó autó néhány hónappal ezelőtt porosan és külsejét tekintve kissé megfáradva, de szerkezeti és műszaki szempontból korrekt állapotban, új kipufogórendszerrel, és ereje teljében lévő motorral várta leendő gazdáját. Az alja kitűnő volt (azért kapott alvázvédelmet, biztos, ami biztos alapon), mely hatalmas szó, és a beltér is egyben átvészelte a használós évtizedeket, persze az akkor 64 ezer körül álló kilométer-számláló egyszer már biztosan átfordult.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Mindenesetre a fotózáskor már patent minőségében várt az 1992-es vas, igaz ehhez azért szükség volt a két hátsó sárvédőív javítására, a hátsó, lógó lökös cseréjére, ezek fényezésére, illetve az utastér alapos kiglancolására is. De bárhogy is nézzük, ésszerű anyagi ráfordítással egy remek kiállású autóvá varázsolták, jó végignézni rajta, megőrizte méltóságát, ráadásul a korábban Taunuson szolgáló felniszett is dobott egy alaposat az összképen!

Az utastér egy valódi időkapszula, és minden túlzás nélkül állíthatom, hogy gyönyörűen fest. Ha a három kedvenc elememet kellene megneveznem az alapfelszereltségű, azaz CL Sierra vezetőülésében ülve, akkor a kicsi és kellemes fogású kormánykerék, a műszerfal oldalán végighúzódó, függőleges hőmérsékletszabályozó, illetve a fényszórók bajuszkapcsolója lenne a sorrend. A szögletes, ridegnek tűnő, de egész jó minőségű műanyagok egységes tömbbe állva fordulnak a vezető felé, zörgésnek nyoma sincs, de az is hihetetlen, hogy semmi nincs elrepedve, eltörve, elkallódva. Középen – a sajnos nem eredeti, ám egész korhű – Blaupunkt egység figyel, felette a kazettatartó rekesz, alatta apróbb tárolók találhatóak. A kárpitok szép állapotúak, szakadás, kopás még a kritikus részeken sem található, az üléspozíció remek, az ülőlapok sem lettek kiülve, az ajtóbetétek is rendben vannak. Ebben az állapotában a beltér kifejezetten gusztusos, ráadásképp a helykínálat is egész jó, a tágas, 412 literes csomagtartóról nem is beszélve.

Az 1,6-os, 72 lóerős Pinto-motor bár nem mindent elsöprő erejéről híres, a hátsókerekes Sierrát még így is élvezet terelgetni. Ugyan tervben van egy kétliteres erőforrás, vagy egy dupla weber-karbi beépítése (utóbbira nagyobb az esély), de érzésem szerint a jelenlegi blokk teljesítménye is megállja a helyét. Étvágya sem számottevő, az átlag 8,3 körül jött ki, városban cirka 9-et eszik, országúton viszont akár 7 liter környékre is le lehet szorítani a fogyasztását. A vezetési élmény jelentős részét az irányíthatóság és a jellegéből adódó manőverezhetőség adja, de említhetném a kitűnő érzékenységű gázpedált, melynek reakciója modern autókét idézi. Az ötsebességes manuális váltó szintén korát meghazudtoló állapotban van, hosszúak a fokozatok, jól eltalált gangolgatással, a megfelelő fordulattartományban tartva az autót egész dinamikus érzetet nyújt a Sierra. A futóműve is komfortos, és ami a leglényegesebb, hogy nincs elanyátlanodva, megfelelő stabilitást biztosít.

Persze egy idősebb autónál jogosan motoszkálhat az alábbi kérdés a fejünkben: mi van, ha letérdel a technika? Nem érdemes feleslegesen rémképeket vizionálni, ugyanis egyrészt van egy szűk, ám annál lelkesebb hazai Sierrás-közösség, ahol hamar segítséget találhatunk, másrészt az alkatrészek zöme gyorsan, és kedvező áron beszerezhető. A karosszéria viszont gyenge pont lehet, nagyon oda kell rá figyelni, mert a korrózió viharos sebességgel okozhat komoly és költséges gondokat. Jelen példánnyal is kell azért még mostanában foglalkozni, be kell állítani a karburátort, és a nyelestengely csapágy is „szólásra nyitotta a száját”, de komolyabb problémáknak még a körvonalát sem látni.

Ami egészen biztos, hogy az érzelmek, a fantázia, és a korábbi évtizedekre jellemző, mára kikopott (pozitív és negatív, de mindenképp nosztalgiát ébresztő) sajátosságok ideális arányban vannak jelen a Sierrában, ettől (is) maradt felszínen az emlékezete, és ettől olyan kedvelhető autó.

Bense Róbert

Ajánlott cikkek

Trabant kaland hirdetés

Hírlevél feliratkozás

Cégtaláló banner

Kiemelt partnereink:

Keresés

Autótechnika logó

tkveg

Alfa Romeo Giulia 2.2
Audi A4 1.8 Quattro
Audi A4 2.0 TDI
Audi A8 3.0 V6
Audi TT 3.2 VR6
BMW 116i
BMW 316i
BMW 320ci
BMW i3
Chevrolet Corvette C5 / Z06
Citroën C3 1.2 PureTech
Citroën C4 1.6 BlueHDI
Citroën C-Elysée
Citroën Grand C4 Picasso
Citroën Grand C4 Picasso ’17
Citroën C4 Cactus
Dacia Duster 1.5 dCi
Dacia Duster 1.6 16V
Dacia Dokker 1.5 dCi
Dacia Dokker 1.6
Dacia Lodgy 1.5 dCi
Dacia Lodgy facelift
Dacia Logan 1.5 dCi
Dacia Sandero Stepway
Fiat Fullback 2.4
Fiat Punto 55s
Fiat Tipo 1.4 T-Jet
Fiat Tipo 1.4 16V
Fiat Tipo kombi
Ford Focus 1.6 Ti-VCT
Ford Focus 2.0 TDCi X-Road
Ford Sierra 1.6 Pinto
Honda Civic
Hyundai i30 (2017)
Hyundai i30u CW
Hyundai ix35 FCEV
Hyundai Santa Fe
Isuzu D-Max 2.0 D
Infiniti Q30
Infiniti Q30S
Kia Cee’d 1.4
Kia Niro Hybrid
Kia Optima 2.0 CVVL
Kia Optima 1.7 CRDi
Kia Optima PHEV
Kia Optima SW GT
Kia Sorento 2.2 CRDi
Kia Sportage GT Line
Kia Soul EV
Lada 2104
Lada 2107
Lada 4×4 Classic
Lada Granta Liftback
Lada Kalina Kombi
Lada Vesta 1.6 Lux
Lada Vesta tartósteszt
Lexus CT 200h
Lexus GS 450h
Lexus NX 300h
Lexus RX 450h F Sport
Lexus RC 300h F Sport
Mazda 5 2.0 GTA
Mazda 6 2.0 TE
Mercedes-Benz 300 CD
Mercedes-Benz S600
Mercedes-Benz E200
Mercedes-Benz CLK 320
Mitsubishi L200 2.4 DI-D
Mitsubishi Sigma 3.0 V6
Nissan Sunny B11 Coupé
Nissan Pulsar 1.2 DIG-T
Opel Adam Rocks
Opel Astra Classic II.
Opel Astra K 1.6 CDTI
Opel Corsa 1.4T
Opel Insignia 2.0 CDTI
Opel Insignia OPC
Opel Meriva 1.4T
Opel Mokka 1.4T
Opel Mokka X
Opel Vectra B Caravan
Opel Zafira Tourer
Peugeot 208 1.2
Peugeot 301 1.6D
Peugeot 308 SW (2011)
Peugeot 308 SW (2015)
Peugeot 2008 1.2 AUT
Peugeot 2008 1.2
Peugeot 3008 1.6 BlueHDI
Peugeot 5008 2.0 HDI
Polski Fiat 125p
Polski Fiat 126p
Porsche Boxster 986
Porsche 911
Porsche 911 (993) Carrera
Porsche 924 Le Mans
Porsche 928 S4
Porsche 968 CS
Renault Clio Limited
Renault Captur 1.2 TCe
Renault Captur 1.5 dCi
Renault Kadjar 1.5 dCi
Renault Koleos (2017)
Renault Mégane 1.5 dCi
Renault Mégane Grandtour
Renault Mégane Grandcoupé
Renault Twingo 0.9T
Rolls-Royce Silver Shadow
SEAT Toledo 1.9 TDI
Skoda Fabia 1.2 TSI
Skoda Kodiaq 2.0 TDI
Skoda Octavia 1.2 TSI
Skoda Rapid 1.0 TSI
Skoda Superb Combi
Ssangyong Rexton 2.2 e-XDI
Ssangyong Tivoli 1.6 e-XDI
Ssangyong Tivoli 1.6 e-XGI
Subaru Forester 2.0 D
Subaru Legacy 2.0 D
Subaru Levorg 1.6 GT
Subaru Outback 2.0 D
Suzuki Baleno 1.2
Suzuki Baleno SHVS
Suzuki Ignis 1.2 GL
Suzuki Ignis 1.2 GLX
Suzuki Jimny
Suzuki Swift 1.0 GA
Suzuki Swift 2017
Suzuki SX4 S-Cross
Suzuki Vitara 1.6 GL+
Suzuki Vitara 1.6 D
Suzuki Vitara Limited
Suzuki Vitara S
Toyota Auris Hybrid
Toyota Auris TS Hybrid
Toyota Auris Touring Sports
Toyota Aygo 1.0
Toyota Avensis 2.0D-4D
Toyota C-HR 1.2T
Toyota C-HR Hybrid
Toyota Corolla 1.6 ’16
Toyota Corolla 1.6 ’12
Toyota Hilux 2.4 D-4D
Toyota MR2
Toyota Prius MK4
Toyota RAV4 2.0 D-4D
Toyota RAV4 Hybrid
Toyota Yaris 1.33
Toyota Yaris 1.5
Toyota Yaris Hybrid
Toyota Yaris Hybrid ’17
Toyota Verso 1.8
Trabant 601
Vw Beetle 1.2 TSI
Vw Golf IV Cabrio
Vw Golf VII. 1.4 TSI
Vw Passat 1.9 TDI
Vw Passat 2.0 TDI
Vw Tiguan
Volvo S40 2.0

Fortuna Bt. a motorfleújítás szakértője

Autómentés Budapesten

Autóalkatrészek régi keleti és nyugati autótípusokhoz, retro-autoalkatresz.hu

Baráti Bontó Győrújbarát

Tesztvilag.hu