Autó Triplex Kft.

Ford Focus – egy német úr visszatér

Következzen egy kedves ismerős, egy Ford, egész pontosan egy második generációs, 2005-ös Focus tesztje. A családban is volt már néhány márkatárs; Fiesta Mk1, Mk2, Escort Mk3, Mk4 és a jelenlegi családi autó is egy Escort, 1999-ből. Folytathatnám még a nosztalgiázást és az Escortok történetét, azonban ez 2004-ben véget ért, hiszen eddig tartott a nagy múltú széria gyártása, utána jött a képbe, mondhatnám középpontba a Focus. Már 1998-ban elindult a termelés és mára a harmadik generációját éli, azonban mi egy második generációs szedánt vittünk tesztvezetésre.

f6

A „kettes” Focus színre lépését követően 2005-ben, a szakbizottság által adott 228 pont alapján „Az Év Autója” harmadik díját kapta. Küllemre nagyban hasonlított elődjére, ám a műszaki tartalom, a komfort és a karosszériavariánsok is valamelyest fejlődtek.

Az autóba ülve valóban egy kellemes, régi ismerős fogadott, hamisíthatatlan „Fordos” érzettel. Az elindulás azonban már meglepődést váltott ki belőlem, mert minden nagyon „könnyű” volt. A könnyű szó alatt itt azt érteném, hogy a kuplungpedált annyiba telt lenyomni, mint a gázpedált és a kormány forgatásához sem kellett nagyon belekapaszkodni a kormányküllőkbe. Gondolhatnánk, hogy milyen jó is ez, de valójában elsőre érdekes volt, mert nem éreztem azt, hogy közvetlen kapcsolatban lennék az úttal. Több vezetéssel természetesen hozzászokik az ember, de nekem az első próbaútnál ez hidegzuhany volt.

f1

f4

Vezetési komfortjában egyébként nem találnék hibát, hosszú utakra kiváltképp alkalmas lehet. Az 1596 cm3-es Ti-VCT motor a maga 115 lóerejével ezt a meglehetősen tágas kocsiszekrényt 10,8 mp alatt juttatja álló helyzetből 100 km/h sebességig, ami egy átlagos eredmény, ha néhány társmodell gyorsulási adataival összevetjük. A fogyasztást nem igazán sikerült lentebb tornázni az előző modellekhez képest, ám mint korábban említettem, eléggé nagy autóról beszélünk, így hát nincs szégyenkezni valója a 6,6 literes átlagfogyasztásával, azonban városi üzemben 8,8 litert is megkívánhat. A sebességváltó 5 fokozattal rendelkezik és városban is felkapcsolhatunk akár ötödikig is – bírja az autó – , de célszerűbb inkább csak negyedikig váltani. A hátramenet kapcsolásához ugyanaz a séma, mint a korábbi Fordokban, és ami még megmaradt, hogy itt is csak „simán” kapcsoljuk, nem kell semmit fel, vagy lenyomnunk.

Egy nagy utazásnál, vagy csak a mindennapokban is fontos a csomagtér kialakítása és mérete. Jelen tesztünk alanya nem kombi, de így is egy 525 literes csomagtartót kapunk, ami a hátsó ülések ledöntésével növelhető több, mint másfél köbméteresre.

Használt teszt lévén fontosnak tartom feltüntetni azt is, hogy mennyi a szervizigénye ezen típusnak. A már eddig lefutott 317.000 kilométert fődarab csere, motorbontás nélkül tette meg. Gondos tulajdonosa van az autónak, hiszen tételesen és km szerint vezetve vannak az eddig cserélt alkatrészek, amik hajtásmódtól és használati területből adódóan változhatnak; de néhányat szeretnék felsorolni: 140.000 km-nél vezérlés garnitúra, 310.000 km-nél kuplung, 280.000 km-nél indító relé és önindító, 316.500 km-nél talpas csapszeg csere. Ezek a kötelező szervizen felüli, mondjuk így „kopó” dolgok. Háromszázezer felett futott kilométer már mondható soknak, így vélekedhetünk arról is, hogy mennyire érezhető ez az autón. Nos, azt kell mondanom, hogy még mindig nem érződik kopottasnak. A futómű csendes, pontos a kormányzás is, a váltó se „búg”, illetve a motornak sincsen különösebb hangja, tekintve, hogy az elődmodelleknél, mire harmadszorra fordult a km számláló, már előjött néhány nem kívánatos hang. Néha a hidrotőkék kopogása, vagy a generátor csapágyának hangja; így azt mondhatom, hogy a kettes Focusnak sikerült javítani a konstrukción, de ez persze függ az igénybevételtől, például egy állandóan városban hajtott autónak valószínűleg hamarabb lesz kuplung problémája, mint annak, amit mindig csak hosszú utakra használtak. Ezért érdemes megtudakolni autóvásárlás előtt, hogy mik voltak az üzemeltetési körülmények, mert ez nagyban meghatározza az állapotot.

f11

Mindent összegezve szerethető és jó autó, ma már egy átlagos, használt-középkategóriának mondanám. Jelenlegi piaci ára az alapfelszereltséggel rendelkező modelleknek 400.000 Ft-nál kezdődik, de összességében széles skálán mozog az értékük, 750.000 Ft-tól egészen 2.500.000-ig találunk belőle full extrás változatot is, különféle kombinációjú felszereltségben és kivitelben.

Képek / videó: Kathi Imre, Kocsis Gábor, Lajos Zsolt

Cikk: Kathi Balázs


Címkék

Kapcsolódó tartalmak