fbpx

Ford 2,0 EcoBlue dízelmotor

Az új erőforrás a most kifutó, azonos teljesítményű 2.2 TDCi blokkhoz képest 20 százalékkal nagyobb forgatónyomatékot ad le 1250 1/min fordulatszámon. Alapjárati zajkibocsátása 50 százalékkal kisebb. A Ford EcoBlue-motor először 105, 130 és 170 lóerős kivitelekben készül a haszongépjárművek számára. A 200 lóerőnél nagyobb teljesítmény leadására is képes blokk – további új EcoBlue erőforrásokkal együtt – később a Ford személyautóinak a kínálatában is megjelenik.

Motorblokk

A motorblokk a nagy mechanikai terhelések miatt öntött vasból készült, az alsó csapágyazása szekrényes kialakítású, szintén a nagyobb szilárdság érdekében. Az öntvényt és a rá csatlakozó alkatrészeket úgy alakították ki, hogy a lehető legkisebb legyen a zajkibocsátása és a vibrációja.

Hengerfej

A 16 szelepes, DOHC kialakítású hengerfej/szelepelrendezés megszokott motorépítési trend. A VW TDI motor óta pedig az sem újdonság, hogy a vezérműtengely-egység egy alkatrészt képez, a gyártási eljárás miatt nem szerelhető a vezérműtengely-modul. A leömlőket a hengerfejbe integrálták, ami a költségcsökkentés mellett gyorsabb motorbemelegedést is eredményez. A vezérműtengely csapágyazásának tervezésekor a minél kisebb súrlódás elérése volt a tervezői cél

Cél a kis súrlódás

A 2,0 literes dízelmotor furat/löket arányát úgy alakították ki, hogy a motor mechanikai és termodinamikai jellemzői mellett a súrlódást is tervezési paraméterként vették figyelembe. A dugattyúdezaxiálás mellett a főtengely tengelyét eltolták a henger középvonalához képest, hogy csökkentsék a dugattyúra ható oldalerőket (és ezáltal a súrlódást is). Az olajban futó vezérműtengely-áthajtó és az olajszivattyút hajtó szíjak kiválasztásakor is a súrlódási tulajdonságok voltak mérvadóak.

Ford-EcoBlue-engine-availability_o másolata

Befecskendezés

A motor a legújabb, 2000 bar-os befecskendezési nyomásra képes, 8 furatos piezo-injektorokkal ellátott befecskendező rendszert kapta meg. Egy ciklus alatt 6 befecskendezésre képesek az injektorok, a nagynyomású szivattyút fogaskerék hajtja.

Feltöltés

A motor szimplán egy turbófeltöltőt kapott, mely 240 ezer fordulatra képes percenként, az állólapátozás álltását elektromechanikus egység végzi, így még gyorsabb a szabályzás. A kompresszorkerék egy tömbből készült gépi megmunkálással, így nagyobb szilárdságú, mint öntött elődei.

Égéstér-kialakítás

Az Aachen-i kutatóközponttal közösen fejlesztették ki az új dízelmotor égésterét és a szívórendszert. A geometria módosításával sikerült javítani a motor hatásfokát.

Kipufogógáz-utánkezelés

Az Euro 6-os dízelmotorok kipufogórendszerének végén távozó kipufogógáz-összetételének tisztábbnak kell lennie, mint egy nagyobb város levegőjének egy hétfői dugóban, ezért a mérnököknek az oxidációs katalizátor és a részecskeszűrő mellé SCR-katalizátort is be kellett  építeni, mely az AdBlue redukáló anyag befecskendezésével képes csökkenteni a NOx-kibocsátást. Emelett megmaradt az EGR-rendszer is, melynek érdekessége, hogy a kipufogógázt a hengerfejen át vezeti vissza a szívócsőbe.

Őri Péter

ecotrex

Javasolt cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb