MotoParts autóalkatrészek
Renault Crossoverek a Renault Budapestnél

Ön itt van most: Tesztelők.hu » Cikkek » Fiat Tipo – méltó az elődhöz

Fiat Tipo – méltó az elődhöz

2016. október 27.

Bárcsak minden kívánságom így teljesülne, egy ötajtós Tipo állt a szalon belső parkolójában, egyből körbejártam, mivel a közelben még csak márkatárs sem akadt, joggal gondoltam, hogy a következő tesztalanyommal állok szemben. Sóhajtoztam is, hogy szép és jó, de legbelül a szedánra vágyakoztam, mégis előbb azzal kellene közelebbről megismerkednem. Néhány percen belül aztán kiderült, hogy így is lesz, átgurultunk a Formont Fiathoz, a tengernyi tesztjárgány között ott állt az „enyém” is, és azt kell, hogy mondjam, kitűnt a többi közül.

Az új Tipo meglepően elegáns megjelenésű, mintha kigurult volna a színes-szagos, dombornyomott prospektusról. Az orra karakteres, a tekintete szúrós, de nem feleslegesen agresszív, nincsenek túltolva a részletek, de olcsóautósan elnagyoltnak sem mondanám. A hűtőmaszk dizájnja, illetve a 17-es, gyémántfényű, könnyűfém keréktárcsák nagyon sokat erősítenek az összképen, ráadásul még az autó hátulját is tisztességgel faragták ki. Érezhető, hogy a formatervezők keresték azokat a megoldásokat, mellyel a nagy átlagot meg lehet fogni, ez sikerült is, mert sem unalmasnak, sem kirívónak nem mondható a Tipo.

Az nem újdonság, hogy tesztautóknak – teljesen érthető módon – általában nem a fapados változatokat fogják be, trenírozom is szorgalmasan magam, hogy „Emlékezz, a legolcsóbb nem így néz ki!”, de ezen esetben nem volt mit tenni, megvallom, hogy a Lounge szint sajátosságának számító bordázott ülések mind kinézetükben, mind kialakításukban és kényelmüket tekintve egyszerűen megvettek, mint ahogyan az utastér egyszerű, ám mégis izgalmas harmóniája is. Persze tudom, hogy az Easy felszereltségű modellekben egyszerű a szövetkárpit, és a digitális légkondi gusztusos panelja helyett műanyag tekerentyűk vannak csupán, de őszintén kit izgat, mikor az kulcson a Fiat emblémát megnyomva nyitod az ajtót és a gömböc váltógomb csak úgy hívogat a gangolásra?

Mellesleg a Tipo tudásával sincs baj, úgy meg főleg, hogy főhősünkbe belepakoltak a biztonság kedvéért jó néhányat az opciós listán található extrák közül. A kanyarkövető fényszóró, az esőérzékelő, a bőrözött, multifunkciós kormány, és a már említett automata klíma is szériatartozék, de a tolatókameráért/radarért, a fűthető első ülésekért, elektromos deréktámasz állításért, valamint a tempomatért és a naviért fizetni kell. Az árakat nézve az Opening Edition talán jobb vásár 3.990.000 forintért, mint a Lounge akciósan 4.4-ért, ezekhez persze még nem számoltuk hozzá a fent említett felszereltségeket, azokkal együtt a végösszeg cirka 300-400 ezer forinttal nőhet.

Visszatérve a beltér egészéhez, a kategóriatársakat tekintve egyáltalán nem érheti kritika a Tipót, a műszerfal szemrevaló, egy sokoldalú fedélzeti számítógép is helyet kapott rajta, a középkonzolon pedig egy 5 colos érintőképernyő található. Első ránézésre aprónak tűnhet a kijelző, ám idővel rájöttem, hogy funkcióját tökéletesen betölti, ráadásul navigációval is ellátták. A szellőzőrostély alatt sorakozó gombok közül a „City” feliratú megnyomásának hatására az elektromos szervó könnyedebbé válik, városi manőverezésnél hálás funkció, a mellette lévő gomb pedig a csomagtérajtót teszi belülről is nyithatóvá, kifejezetten hasznos dolgok ezek! Mint érdekesség, külön megjegyezném a kormány hátfalán lévő gombokat, mellyel a zeneszámokat lehet válogatni, és a hangerőt állítani, ötletes megoldás, egyáltalán nem vonja el a figyelmet a vezetésről. A helykínálat mindkét üléssoron remek, bőven elfértem magam mögött, a csomagtér pedig bálterem méretű, 520 literes, kihívás megtölteni.

Sajnos azonban ismét elő kell hozakodnom az örökérvényű közhellyel: „Tökéletes autó márpedig nincs.” A Tipo pont ott hibázott, ahol nagyon nem kellett volna, ez pedig a menetteljesítmény. Az 1.225 kilogrammos Fiat 1.4-es, 95 lóerős benzines erőforrásával lomhának érződik, ezen nincs mit szépíteni, viszont – ezért is örülök, hogy a tesztidőszakok nem 1-2 napból állnak – a dinamikáját szépen-lassan kiismertem, úgy pedig azért könnyebb volt elfogadni az alapmotort. Városban forgatni kell, hogy elkapja valamennyire a lendület, országúton, előzésnél is kellett ám visszaváltogatni rendesen, bár ez azért egy általánosabb jelenség. Ami szintén zavaró, az a kuplungpedál puhasága, néha kis túlzással majd’ leesett róla a lábam. A fék meglehetősen erős, de harapósságát meg lehet szokni, a futómű pedig – kategóriájához mérten – teljesen rendben van, némi pattogás azért érzékelhető, ám így is ügyesen csillapítja az úthibákat, kanyarokban is stabilan viselkedik az autó, a kormánymű szintén pozitívuma, magasabb sebességnél is precíz marad az irányíthatóság. Hatgangos váltója pedig végképp dicsérhető, pontos, komfortos, rövid fokozatok jellemzik. A Tipo átlagfogyasztása nem egetverő, ugyan a gyári 5.7-es vegyes fogyasztást nem sikerült reprodukálni, a 6.8 literes vegyes messze nem rémisztő adat.

Szeretném szeretni az egyébként meglepően sok ponton jól eltalált Tipót, éppen ezért örülnék neki, ha az 1.6-os Multijettel is megismerkedhetnék, hátha a teljesítmény terén is közelebb kerül majd az ízlésünk.

A tesztlehetőségért köszönet a Linartech Autó Kft.-nek!

Bense Róbert

Ajánlott cikkek

Trabant kaland hirdetés

Hírlevél feliratkozás

Cégtaláló banner

Kiemelt partnereink:

Keresés

Autótechnika logó

tkveg

Alfa Romeo Giulia 2.2
Audi A4 1.8 Quattro
Audi A4 2.0 TDI
Audi A8 3.0 V6
Audi TT 3.2 VR6
BMW 116i
BMW 316i
BMW 320ci
BMW i3
Chevrolet Corvette C5 / Z06
Citroën C3 1.2 PureTech
Citroën C4 1.6 BlueHDI
Citroën C-Elysée
Citroën Grand C4 Picasso
Citroën Grand C4 Picasso ’17
Citroën C4 Cactus
Dacia Duster 1.5 dCi
Dacia Duster 1.6 16V
Dacia Dokker 1.5 dCi
Dacia Dokker 1.6
Dacia Lodgy 1.5 dCi
Dacia Lodgy facelift
Dacia Logan 1.5 dCi
Dacia Sandero Stepway
Fiat Fullback 2.4
Fiat Punto 55s
Fiat Tipo 1.4 T-Jet
Fiat Tipo 1.4 16V
Fiat Tipo kombi
Ford Focus 1.6 Ti-VCT
Ford Focus 2.0 TDCi X-Road
Ford Sierra 1.6 Pinto
Honda Civic
Hyundai i30 (2017)
Hyundai i30u CW
Hyundai ix35 FCEV
Hyundai Santa Fe
Isuzu D-Max 2.0 D
Infiniti Q30
Infiniti Q30S
Kia Cee’d 1.4
Kia Niro Hybrid
Kia Optima 2.0 CVVL
Kia Optima 1.7 CRDi
Kia Optima PHEV
Kia Optima SW GT
Kia Sorento 2.2 CRDi
Kia Sportage GT Line
Kia Soul EV
Lada 2104
Lada 2107
Lada 4×4 Classic
Lada Granta Liftback
Lada Kalina Kombi
Lada Vesta 1.6 Lux
Lada Vesta tartósteszt
Lexus CT 200h
Lexus GS 450h
Lexus NX 300h
Lexus RX 450h F Sport
Lexus RC 300h F Sport
Mazda 5 2.0 GTA
Mazda 6 2.0 TE
Mercedes-Benz 300 CD
Mercedes-Benz S600
Mercedes-Benz E200
Mercedes-Benz CLK 320
Mitsubishi L200 2.4 DI-D
Mitsubishi Sigma 3.0 V6
Nissan Sunny B11 Coupé
Nissan Pulsar 1.2 DIG-T
Opel Adam Rocks
Opel Astra Classic II.
Opel Astra K 1.6 CDTI
Opel Corsa 1.4T
Opel Insignia 2.0 CDTI
Opel Insignia OPC
Opel Meriva 1.4T
Opel Mokka 1.4T
Opel Mokka X
Opel Vectra B Caravan
Opel Zafira Tourer
Peugeot 208 1.2
Peugeot 301 1.6D
Peugeot 308 SW (2011)
Peugeot 308 SW (2015)
Peugeot 2008 1.2 AUT
Peugeot 2008 1.2
Peugeot 3008 1.6 BlueHDI
Peugeot 5008 2.0 HDI
Polski Fiat 125p
Polski Fiat 126p
Porsche Boxster 986
Porsche 911
Porsche 911 (993) Carrera
Porsche 924 Le Mans
Porsche 928 S4
Porsche 968 CS
Renault Clio Limited
Renault Captur 1.2 TCe
Renault Captur 1.5 dCi
Renault Kadjar 1.5 dCi
Renault Koleos (2017)
Renault Mégane 1.5 dCi
Renault Mégane Grandtour
Renault Mégane Grandcoupé
Renault Twingo 0.9T
Rolls-Royce Silver Shadow
SEAT Toledo 1.9 TDI
Skoda Fabia 1.2 TSI
Skoda Kodiaq 2.0 TDI
Skoda Octavia 1.2 TSI
Skoda Rapid 1.0 TSI
Skoda Superb Combi
Ssangyong Rexton 2.2 e-XDI
Ssangyong Tivoli 1.6 e-XDI
Ssangyong Tivoli 1.6 e-XGI
Subaru Forester 2.0 D
Subaru Legacy 2.0 D
Subaru Levorg 1.6 GT
Subaru Outback 2.0 D
Suzuki Baleno 1.2
Suzuki Baleno SHVS
Suzuki Ignis 1.2 GL
Suzuki Ignis 1.2 GLX
Suzuki Jimny
Suzuki Swift 1.0 GA
Suzuki Swift 2017
Suzuki SX4 S-Cross
Suzuki Vitara 1.6 GL+
Suzuki Vitara 1.6 D
Suzuki Vitara Limited
Suzuki Vitara S
Toyota Auris Hybrid
Toyota Auris TS Hybrid
Toyota Auris Touring Sports
Toyota Aygo 1.0
Toyota Avensis 2.0D-4D
Toyota C-HR 1.2T
Toyota C-HR Hybrid
Toyota Corolla 1.6 ’16
Toyota Corolla 1.6 ’12
Toyota Hilux 2.4 D-4D
Toyota MR2
Toyota Prius MK4
Toyota RAV4 2.0 D-4D
Toyota RAV4 Hybrid
Toyota Yaris 1.33
Toyota Yaris 1.5
Toyota Yaris Hybrid
Toyota Yaris Hybrid ’17
Toyota Verso 1.8
Trabant 601
Vw Beetle 1.2 TSI
Vw Golf IV Cabrio
Vw Golf VII. 1.4 TSI
Vw Passat 1.9 TDI
Vw Passat 2.0 TDI
Vw Tiguan
Volvo S40 2.0

Fortuna Bt. a motorfleújítás szakértője

Autómentés Budapesten

Autóalkatrészek régi keleti és nyugati autótípusokhoz, retro-autoalkatresz.hu

Baráti Bontó Győrújbarát

Tesztvilag.hu