MotoParts autóalkatrészek
Renault Crossoverek a Renault Budapestnél

Ön itt van most: Tesztelők.hu » Cikkek » Fiat Tipo kombi teszt – divatos bálterem

Fiat Tipo kombi teszt – divatos bálterem

2017. szeptember 21.

Tavaly márciusban találkoztam először személyesen az új Tipóval, és mind a karaktere, mind pedig az üléspróbán tapasztaltak szimpatikussá tették számomra a török-olasz együttműködés keretei között létrejött modellt. Egyáltalán nem bánom, hogy annak idején a szedán érkezett elsőként hozzánk, mert bár az előbb említett szimpátia megmaradt, az 1.4-es, 95 lóerős alapmotorral nem voltam túlzottan elégedett, azonban ár-érték arányban még így sem lehetett belekötni a jól csengő nevet viselő Fiatba. Aztán röviddel utána kézhez kaptam az ötajtós kivitelt is, melyben már megtaláltam azt a tüzességet, amit igazán hiányoltam a korábbiakban. Ez persze nem is csoda, az 1.4-es 120 lovas T-Jet teljesen más liga volt, és persze más célközönséget is képvisel.

A lezárásra egészen mostanáig várnunk kellett, a hazai piacra néhány hónappal később érkező SW tesztjével azonban a végéhez ért az egyébként meglehetősen változatos és izgalmas Tipo-tesztsorozatunk. Hogy ki, melyik mellett tenné le a voksát, az erősen felhasználófüggő, azt viszont talán kijelenthetem, hogy számomra mindhárom típus megmutatta az erősségeit, nézzük, hogy mit is jelent ez a kombi esetében.

tip13

Akármelyik kivitel is volt nálam épp, a kíváncsiskodók egyből odaálltak az autó orrához, és felhúzott szemöldökkel, bólogatva adták a tudtomra, hogy szerintük bizony jól néz ki a Tipo. Hasonló módon reagálva általában azt válaszoltam, hogy „szerintem is”, hiszen ebben az árkategóriában meglepően kellemes és modern képet mutat a Fiat olcsó üdvöskéje. Míg a többi változatnál nagyon okosan megoldották a formai buktatókat, a kombinál tartottam attól, hogy kissé butábbnak fog hatni az összkép. Teljesen alaptalanok voltak a félelmeim, lényegében annyi történt, hogy az ötajtósba betoldottak 20 centit (így lett 4.57 méteres), ezzel némileg megváltoztatva az autó külső karakterét, és a beltér méretét. A klasszikus palettaiskolát nézve pedig ez egy teljesen jogos lépés volt a Fiattól, ugyanis a vagány ötajtós, és a szolidabb szedán mellé szinte kötelező volt egy olyan modell is, amely a magasabb szintű célszerűséget sugallja.

Nem csupán kívül összeszedett a Tipo kombija, belül is az élhető „pakolós” autók tulajdonságaival lett felruházva. Ami egyből feltűnt, hogy a világosszürke, illetve a bézs-fekete utastéri szövetkombinációk után ez a tesztautó fekete-sötétszürke árnyalatot kapott, ez egyrészt kevésbé fog koszolódni, másrészt jobban illik a különböző minőségű, felületű plasztik burkolatokhoz. Szerencsére néhány apróbb részlettel igyekeztek azért feldobni a nagy feketeséget, az oszlopok világos színűek, a kilincs, illetve műszefal/középkonzol/váltókulissza körül lévő keretek ezüstözöttek. Ennek ellenére nem ez a Tipo fogja hazavinni a legvidámabb belső díját. Persze itt nem is ez a fontos, hanem az elöl-hátul tágas helykínálat, a nagy ajtózsebek/kesztyűtartó/könyöklő, és az 550 literes, duplapadlós alap csomagtér, ami 1.6 köbméteresre bővíthető. A roló kétállású, a támlák oszthatóak, a hátsó ülőlap pedig felhajtható, így pedig akár síkpadlós rakodófelületet is kaphatunk.

A Lounge szint bőséges felszereltséget ad, kapunk visszagurulásgátlót, automata fényszórót, esőérzékelőt, ülésfűtést, elektromos deréktámaszt, digitális légkondit, és egy 7 colos központi érintőképernyőt is. Utóbbi igényes megjelenésű, és gördülékeny a működése, viszont a tolatókamera zajos képén mindig elborzadok, pedig ha valami fontos lenne egy nem túl nagy hátsó szélvédővel ellátott kombinál, akkor az az átlagon felüli kamera. Szintén zavaró részlet a hátsó ablaktörlő kapcsolójának buta, „tekerős” kialakítása. Amit viszont még mindig nagyon lehet szeretni, az a kormánykerék hátulján található gombpár, melyekkel a médiaegységet kezelhetjük. Még annyi figyelmet sem igényel, mint a multifunkciós kormány kapcsolói. Szintén pozitívum, hogy a start-stop rendszer a kikapcsolása után nem aktiválja magát automatikusan.

tip2

A motorpalettát nézve – mint már fentebb is írtam – elég vegyesek az érzéseim, egészen meghökkentő például, hogy a szedánnál 50 kilogrammal nehezebb kombihoz is elérhető az 1.4-es, 95 lóerős benzinmotor, holott az a könnyebb kivitelnél is elég sovány volt, képzeljük el vele az SW-t, megpakolva. Szerencsére a tesztautót 1.6 Multijet dízellel szerelték, a 4 hengeres, 16 szelepes, 120 lóerős turbódízel motor tisztességesen teszi a dolgát. Alacsony fordulaton kicsit kevésnek érződik, de 2000-2300 körül megjön az ereje, onnantól pedig végig érződik benne az a szükséges tartalék, ami ügyes „hosszútávfutóvá” teszi a Tipót, mely előzéseknél sem igazán hozható zavarba. Az utastérben egyébként meglepően kulturáltnak érződik a dízeles kerregés, a motortér tehát jól szigetelt, cserébe viszont kapunk egy jó nagy adag szélzajt, úgy látszik az ajtókéderekre már nem fordítottak akkora figyelmet.

tip15

Ami a fogyasztást illeti, a 3.4 literes gyári adattal nem voltam képes versenyre kelni, de az 5.2-es átlaggal sem voltam elégedetlen. Mint ahogyan a hatgangos sebességváltóval sem, bár szokni kell a rövid úton járó, ám óriási gombóccal ellátott kart, viszont igazán lendületes és pontos szerkezet. A kormánymű szintetikus és néha kicsit gondolkodósnak tűnhet, ám a City szervót bekapcsolva könnyed manőverezhetőséget tesz lehetővé. A futóműben is van bőven kettősség, egyrészről próbál kényelmes lenni, de egy nagyobb úthibára bizony elég komoly ütés is lehet a válasz. Kanyarban nem viselkedik billegősen, de méretéből adódóan (főleg üresen) minimális bizonytalanságot képes azért produkálni, de az átlagot hozza, nem lóg ki a kategóriáját tekintve.

mj1

Ha már a Tipo-sorozat zárásaként értelmeztem a mai tesztet, érdemes az árakkal is a szokásosnál kicsit többet foglalkozni. Bevallom, ennek van egy másik oka is, hiszen szeretném megvédeni a Tipót. Ugyanis alanyunk esetében a 6.1 milliós listaár, és az 5.5-5.9 között mozgó márkakereskedői árak elég magasnak számítanak. A már pont eleget ekézett belépő modell 4 milliós akciós ára csalogató, de ott csodát ne várjatok, viszont az 1.4 T-Jet, Easy szinten 5 millióért éppen ideális lehet. Hagyok azért egy nyitott kaput magunknak, az 1.3-as dízelt még nem próbáltuk, közepes felszereltséggel 5.5 millió körül van az ára.

Az új Tipo teljes választékát nézve elégedettek lehetünk, mindenki megtalálhatja a saját modelljét, más kérdés, hogy konkurensek is vannak azért bőséggel. Az viszont egészen biztos, hogy a Fiat jó úton van afelé, hogy a kilencvenes-kétezres évek népszerűsége után újból meghódítsa a hazai piacot.

A tesztlehetőségért köszönet a Formont Automobilnak!

Bense Róbert

Ajánlott cikkek

Trabant kaland hirdetés

Hírlevél feliratkozás

Cégtaláló banner

Kiemelt partnereink:

Keresés

Autótechnika logó

tkveg

Alfa Romeo Giulia 2.2
Audi A4 1.8 Quattro
Audi A4 2.0 TDI
Audi A6 3.2 FSI
Audi A8 3.0 V6
Audi TT 3.2 VR6
BMW 116i
BMW 316i
BMW 325ci
BMW i3
Chevrolet Corvette C5 / Z06
Citroën C3 1.2 PureTech
Citroën C4 1.6 BlueHDI
Citroën C-Elysée
Citroën Grand C4 Picasso
Citroën Grand C4 Picasso ’17
Citroën C4 Cactus
Dacia Duster 1.5 dCi
Dacia Duster 1.6 16V
Dacia Dokker 1.5 dCi
Dacia Dokker 1.6
Dacia Lodgy 1.5 dCi
Dacia Lodgy facelift
Dacia Logan 1.5 dCi
Dacia Sandero Stepway
Fiat Fullback 2.4
Fiat Punto 55s
Fiat Tipo 1.4 T-Jet
Fiat Tipo 1.4 16V
Fiat Tipo kombi
Ford Focus 1.6 Ti-VCT
Ford Focus 2.0 TDCi X-Road
Ford Sierra 1.6 Pinto
Honda Civic
Hyundai i30 (2017)
Hyundai i30u CW
Hyundai ix35 FCEV
Hyundai Santa Fe
Isuzu D-Max 2.0 D
Infiniti Q30
Infiniti Q30S
Kia Cee’d 1.4
Kia Niro Hybrid
Kia Optima 2.0 CVVL
Kia Optima 1.7 CRDi
Kia Optima PHEV
Kia Optima SW GT
Kia Sorento 2.2 CRDi
Kia Sportage GT Line
Kia Soul EV
Lada 2104
Lada 2107
Lada 4×4 Classic
Lada Granta Liftback
Lada Kalina Cross
Lada Kalina Kombi
Lada Vesta 1.6 Lux
Lada Vesta tartósteszt
Lexus CT 200h
Lexus GS 450h
Lexus NX 300h
Lexus RX 450h F Sport
Lexus RC 300h F Sport
Mazda 5 2.0 GTA
Mazda 6 2.0 TE
Mazda 6 Sport GTA
Mercedes-Benz 300 CD
Mercedes-Benz S600
Mercedes-Benz E200
Mercedes-Benz CLK 320
Mitsubishi Lancer
Mitsubishi L200 2.4 DI-D
Mitsubishi Sigma 3.0 V6
Nissan Sunny B11 Coupé
Nissan Pulsar 1.2 DIG-T
Nissan Qashqai 1.6 DIG-T
Nissan X-Trail 2.0 dCi
Opel Adam Rocks
Opel Astra Classic II.
Opel Astra K 1.6 CDTI
Opel Corsa 1.4T
Opel Insignia 2.0 CDTI
Opel Insignia Grand Sport 2.0
Opel Insignia OPC
Opel Meriva 1.4T
Opel Mokka 1.4T
Opel Mokka X
Opel Vectra B Caravan
Opel Zafira Tourer
Peugeot 208 1.2
Peugeot 301 1.6D
Peugeot 308 SW (2011)
Peugeot 308 SW (2015)
Peugeot 308 SW (2017)
Peugeot 2008 1.2 AUT
Peugeot 2008 1.2
Peugeot 3008 1.6 BlueHDI
Peugeot 5008 2.0 HDI
Polski Fiat 125p
Polski Fiat 126p
Porsche Boxster 986
Porsche 911
Porsche 911 (993) Carrera
Porsche 924 Le Mans
Porsche 928 S4
Porsche 968 CS
Renault Clio Limited
Renault Captur Facelift
Renault Captur 1.2 TCe
Renault Captur 1.5 dCi
Renault Kadjar 1.5 dCi
Renault Koleos (2017)
Renault Mégane 1.5 dCi
Renault Mégane Grandtour
Renault Mégane GC 1.6 dCi
Renault Mégane GC 1.6 SCe
Renault Twingo 0.9T
Rolls-Royce Silver Shadow
SEAT Toledo 1.2 MPI
SEAT Toledo 1.9 TDI
Skoda Fabia 1.2 TSI
Skoda Kodiaq 2.0 TDI
Skoda Octavia 1.2 TSI
Skoda Rapid 1.0 TSI
Skoda Superb Combi
Ssangyong Korando 2.0 e-XDI
Ssangyong Rexton 2.2 e-XDI
Ssangyong Tivoli 1.6 e-XDI
Ssangyong Tivoli 1.6 e-XGI
Subaru Forester 2.0 D
Subaru Legacy 2.0 D
Subaru Levorg 1.6 GT
Subaru Outback 2.0 D
Suzuki Baleno 1.2
Suzuki Baleno SHVS
Suzuki Ignis 1.2 GL
Suzuki Ignis 1.2 GLX
Suzuki Jimny
Suzuki Swift 1.0 GA
Suzuki Swift 2017
Suzuki SX4 S-Cross 1.4T
Suzuki SX4 S-Cross 1.0T
Suzuki Vitara 1.6 GL+
Suzuki Vitara 1.6 D
Suzuki Vitara Limited
Suzuki Vitara S
Toyota Auris 1.6 Valvematic
Toyota Auris Hybrid
Toyota Auris TS Hybrid
Toyota Auris Touring Sports
Toyota Aygo 1.0
Toyota Avensis 2.0D-4D
Toyota C-HR 1.2T
Toyota C-HR Hybrid
Toyota Corolla 1.6 ’16
Toyota Corolla 1.6 ’12
Toyota Hilux 2.4 D-4D
Toyota MR2
Toyota Prius MK4
Toyota RAV4 2.0 D-4D
Toyota RAV4 Hybrid
Toyota Yaris 1.33
Toyota Yaris 1.5
Toyota Yaris Hybrid
Toyota Yaris Hybrid ’17
Toyota Verso 1.8
Trabant 601
Vw Arteon 2.0 TDI R-Line
Vw Golf IV Cabrio
Vw Golf VII. 1.4 TSI
Vw Passat 1.9 TDI
Vw Passat 2.0 TDI
Vw Passat B8 2.0 TDI
Vw Tiguan
Volvo S40 2.0

Fortuna Bt. a motorfleújítás szakértője

Autómentés Budapesten

Autóalkatrészek régi keleti és nyugati autótípusokhoz, retro-autoalkatresz.hu

Baráti Bontó Győrújbarát

Tesztvilag.hu