MotoParts autóalkatrészek
Renault Crossoverek a Renault Budapestnél

Ön itt van most: Tesztelők.hu » Technika » Erősödhet a hidrogén-technológia szerepe

Erősödhet a hidrogén-technológia szerepe

2017. november 14.

Jóllehet a médiazaj sokkal nagyobb az elektromos energia körül, egyre többet hallani a jövő abszolút zöld, tárolható és szállítható energiaforrásáról, a hidrogénről. Közel lehet az áttörés? Hétfőn 18 vezető multinacionális vállalat képviselői találkoztak a COP 23 klímaváltozási konferencián, hogy bemutassák konkrét adatokon alapuló jövőképüket, amely a hidrogén szerepét vázolja fel az energiaellátás átalakításában. A COP 23 céljaival egybecsengő, úttörő jelentőségű tanulmány – amelynek elemzéseit a McKinsey végezte – átfogó és pontos képet tár a konferencia résztvevői elé.

November 13-án publikálták Bonnban a Hidrogén Tanács által elkészített tanulmányt, amely azt mutatja be, hogyan tölthetnek be fontos szerepet a hidrogén-technológiák a Párizsi Egyezmény globális céljainak elérésében, vagyis abban, hogy az évről évre súlyosbodó klímaváltozás kezelésére – és a hőmérséklet emelkedésének 2°C alatt tartására – 2050-ig 60 százalékkal kell csökkenteni az energiahordozók használata miatt felszabaduló CO₂ mennyiségét. A tanulmány azt is kifejti, miként jelenthetnek a hidrogén-technológiák hatékony megoldást a megújuló energiák széles körű felhasználására, ezen felül pedig ismerteti a technológiákban rejlő piaci lehetőségeket a 2030 és 2050 közti időszakban.

A tanulmány szerint a gazdasági és politikai szándékok összehangolásával a következő 15 év során a nap- és szélenergia felhasználásához hasonló ütemben, mintegy a kétszeresére nő a hidrogén-piac. Annak ellenére, hogy a hidrogén-technológiák már napjainkban is rendelkezésre állnak, és alkalmazásuk előtt nem állnak komoly technikai akadályok, széles körű elterjedésükhöz mindenképpen szükség van arra, hogy felmérhető legyen a velük kapcsolatos beruházások mértéke és az új üzleti modellek jellege. Néhány területen már sikerült jelentős költségcsökkenést elérni: az elmúlt tíz évben például felére mérséklődött a töltőállomások telepítésének és az üzemanyagcellák gyártásának költsége. A tanulmány készítői attól is jelentős csökkenést várnak, hogy a gyártás a következő évek során ipari szintűvé válik, amihez az ipari szereplők, a befektetők és a szabályalkotók intenzív mobilizálására van szükség.

A Hidrogén Tanács 18 vezető képviselője között van Takeshi Uchiyamada, a világ legzöldebb és leginnovatívabb autógyártójának tartott, a környezetbarát hibrid technológia mellett az abszolút zéró emissziójú, melléktermékként csupán tiszta vizet kibocsátó hidrogén üzemanyagcellás autók fejlesztésében is élen járó Toyota elnöke épp úgy, mint Benoit Potier, az AirLiquide vezérigazgatója, Prof. Aldo Belloni, a Linde Csoport vezérigazgatója, Woong-chul Yang, a Hyundai Motor Company alelnöke és Anne Stevens, az Anglo American igazgatótanácsának tagja is.

Toyota_Mirai_1

„A Toyota hidrogénnel kapcsolatos kutatás-fejlesztési tevékenysége immár több, mint két évtizedes múltra tekinthet vissza. Az eltelt időben nem csupán a hidrogén üzemanyagcellával meghajtott járművek gyártási költségeit sikerült a vállalat mérnökeinek drasztikusan csökkentenie, de számos, a jövő abszolút zöld technológiájával hajtott tanulmány mellett a Toyota a világon elsőként (és jelenleg egyetlenként) kínál sorozatgyártott, melléktermékként csupán tiszta vizet kibocsátó hidrogén üzemanyagcellás autót Mirai néven, kínálatában pedig emellett már megjelentek a hidrogén üzemanyagcellás targoncák, buszok, és előrehaladott fejlesztések folynak a teherautók területén is.” – avat be Varga Zsombor, a Toyota magyarországi kommunikációs tevékenységéért felelős vezetője.

„Részben a Hidrogén Tanács erőfeszítéseinek, részben pedig annak köszönhetően, hogy a Toyota a valódi zéró emissziós hidrogén üzemanyagcellás technológia mihamarabbi elterjedése érdekében ingyenesen osztja meg versenytársaival az ezzel kapcsolatos több, mint 5600 szabadalmát, a szakértők 2020-tól éves szinten világszerte minimum 30.000 új hidrogén üzemanyagcellás autó értékesítésével számolnak, számuk pedig az infrastruktúra terjedésével, az autók árának és fenntartási költségeinek csökkenésével exponenciálisan növekszik majd. A közösségi közlekedésnek, így a hidrogén üzemanyagcellás buszoknak (és teherautóknak) a kezdeti átmeneti időszakban önmagukon túlmutató szerepe is van: az ő fogyasztásuk ugyanis még a hidrogén üzemanyagcellás személyautók eleinte alacsony száma mellett is rentábilissá teheti a hidrogén töltőállomások üzemeltetését, hozzájárulva az infrastruktúra gyorsabb bővüléséhez, amely magával vonja a technológiával meghajtott személyautók gyorsabb térnyerését is. Éppen ezért ennek kapcsán több országban előrehaladott egyeztetések folynak az üzemanyagszolgáltatók és a helyi közlekedési vállalatok között.” – árulja el a szakember.

„A jövő abszolút zöld, nulla emissziós meghajtását jelentő hidrogén üzemanyagcellás technológia széles körű elterjedésének gátja jelenleg az infrastruktúra, ennek kialakítása azonban, szemben az elektromos töltőhálózattal a ma is meglévő üzemanyagkutak minimális átalakításával egészen gyorsan és költséghatékonyan megoldható, anélkül hogy ezzel megnövekedett terhelésnek tennénk ki az elektromos hálózatot. Japánban 11 piaci szereplő összefogásával már megkezdődött a hidrogén töltőállomás hálózat tömeges kiépítése, így 2020-ra a szakértők már 160 töltőállomással és mintegy 40.000 hidrogén üzemanyagcellás járművel számolnak a szigetország útjain. Az Egyesült Államok a maga 60 hidrogén töltőállomásával ma még gyerekcipőben jár, de az állami támogatásnak (pl. Kaliforniában) köszönhetően rohamléptekkel halad előre. Európában már most bíztató a helyzet, jelenleg 81 nyilvános hidrogéntöltő állomás üzemel kontinens szerte (45 Németországban, 10 Dániában, 6-6 Norvégiában és az Egyesült Királyságban, 4-4 Ausztriában és Svédországban, 2 Hollandiában, és 1-1 Belgiumban, Franciaországban, Olaszországban és Svájcban), de ha a közeljövőben nyílna töltőállomás Magyarországon, még egy erősen elit klub tagjai lennénk. 2020-ra ugyanakkor a szakértők már összesen 520 európai töltőállomással számolnak (ebből 150 Németországban, 65 az Egyesült Királyságban, 15 Dániában), amiben nem kis szerepe van a kontinens adottságainak a megújuló energiaforrások területén. Kicsit még távolabbra tekintve Németországban 2023-ra már 400, 2030-ra az Egyesült Királyságban pedig 1150 hidrogéntöltő állomás megnyitását várják. Mindezzel a kontinens élen járhat a jövő abszolút zöld közlekedésének megvalósításában.” – teszi hozzá Varga Zsombor.

Toyota_Mirai_3

A Hidrogén Tanács

A Hidrogén Tanács megalapítását 2017 elején jelentették be a Davosi Világgazdasági Fórumon, mint olyan egyedülálló kezdeményezést, amely a legnagyobb vállalatok vezetőit tömöríti, elősegítve a hidrogén-technológiák hasznosítását a világ energia-ellátásának átformálásában. A szervezetben jelenleg 18 nagyvállalat (Air Liquide, Alstom, Anglo American, Audi, BMW GROUP, Daimler, ENGIE, General Motors, Honda, Hyundai Motor, Iwatani, Kawasaki, Plastic Omnium, Royal Dutch Shell, Statoil, The Linde Group, Total, Toyota), valamint az értéklánc 10 fontos szereplője (Ballard, Faber Industries, Faurecia, First Element Fuel (True Zero), Gore, Hydrogenics, Mitsubishi, Mitsui & Co, Plug Power, és Toyota Tsusho) képviselteti magát. A Hidrogén Tanács tagságát alkotó nagyvállalatok együttes árbevétele több mint 1,3 trillió euró, és mintegy 2 millió embert foglalkoztatnak világszerte.

A Hidrogén Tanács a COP 23 konferencián

A Tanács tagjai a COP 23 alkalmából találkoztak, hogy értékeljék tevékenységük első évét. 2017. november 13-14-én a vezérigazgatók és egyéb vezető tisztségviselők magas szintű kerekasztal-beszélgetéseken vesznek részt Bonnban politikusokkal, más vezetőkkel, a média képviselőivel és más, a területen érintett szereplőkkel.

Ajánlott cikkek

Trabant kaland hirdetés

Hírlevél feliratkozás

Cégtaláló banner

Kiemelt partnereink:

Keresés

Autótechnika logó

tkveg

Alfa Romeo Giulia 2.2
Audi A4 1.8 Quattro
Audi A4 2.0 TDI
Audi A6 3.2 FSI
Audi A8 3.0 V6
Audi TT 3.2 VR6
BMW 116i
BMW 316i
BMW 325ci
BMW i3
Chevrolet Corvette C5 / Z06
Citroën C3 1.2 PureTech
Citroën C4 1.6 BlueHDI
Citroën C-Elysée
Citroën Grand C4 Picasso
Citroën Grand C4 Picasso ’17
Citroën C4 Cactus
Dacia Duster 1.5 dCi
Dacia Duster 1.6 16V
Dacia Dokker 1.5 dCi
Dacia Dokker 1.6
Dacia Lodgy 1.5 dCi
Dacia Lodgy facelift
Dacia Logan 1.5 dCi
Dacia Sandero Stepway
Fiat Fullback 2.4
Fiat Punto 55s
Fiat Tipo 1.4 T-Jet
Fiat Tipo 1.4 16V
Fiat Tipo kombi
Ford Focus 1.6 Ti-VCT
Ford Focus 2.0 TDCi X-Road
Ford Sierra 1.6 Pinto
Honda Civic
Hyundai i30 (2017)
Hyundai i30u CW
Hyundai ix35 FCEV
Hyundai Santa Fe
Isuzu D-Max 2.0 D
Infiniti Q30
Infiniti Q30S
Kia Cee’d 1.4
Kia Niro Hybrid
Kia Optima 2.0 CVVL
Kia Optima 1.7 CRDi
Kia Optima PHEV
Kia Optima SW GT
Kia Sorento 2.2 CRDi
Kia Sportage GT Line
Kia Soul EV
Lada 2104
Lada 2107
Lada 4×4 Classic
Lada Granta Liftback
Lada Kalina Cross
Lada Kalina Kombi
Lada Vesta 1.6 Lux
Lada Vesta tartósteszt
Lexus CT 200h
Lexus GS 450h
Lexus NX 300h
Lexus RX 450h F Sport
Lexus RC 300h F Sport
Mazda 5 2.0 GTA
Mazda 6 2.0 TE
Mazda 6 Sport GTA
Mercedes-Benz 300 CD
Mercedes-Benz S600
Mercedes-Benz E200
Mercedes-Benz CLK 320
Mitsubishi Lancer
Mitsubishi L200 2.4 DI-D
Mitsubishi Sigma 3.0 V6
Nissan Sunny B11 Coupé
Nissan Pulsar 1.2 DIG-T
Nissan Qashqai 1.6 DIG-T
Nissan X-Trail 2.0 dCi
Opel Adam Rocks
Opel Astra Classic II.
Opel Astra K 1.6 CDTI
Opel Corsa 1.4T
Opel Insignia 2.0 CDTI
Opel Insignia Grand Sport 2.0
Opel Insignia OPC
Opel Meriva 1.4T
Opel Mokka 1.4T
Opel Mokka X
Opel Vectra B Caravan
Opel Zafira Tourer
Peugeot 208 1.2
Peugeot 301 1.6D
Peugeot 308 SW (2011)
Peugeot 308 SW (2015)
Peugeot 308 SW (2017)
Peugeot 2008 1.2 AUT
Peugeot 2008 1.2
Peugeot 3008 1.6 BlueHDI
Peugeot 5008 2.0 HDI
Polski Fiat 125p
Polski Fiat 126p
Porsche Boxster 986
Porsche 911
Porsche 911 (993) Carrera
Porsche 924 Le Mans
Porsche 928 S4
Porsche 968 CS
Renault Clio Limited
Renault Captur Facelift
Renault Captur 1.2 TCe
Renault Captur 1.5 dCi
Renault Kadjar 1.5 dCi
Renault Koleos (2017)
Renault Mégane 1.5 dCi
Renault Mégane Grandtour
Renault Mégane GC 1.6 dCi
Renault Mégane GC 1.6 SCe
Renault Twingo 0.9T
Rolls-Royce Silver Shadow
SEAT Toledo 1.2 MPI
SEAT Toledo 1.9 TDI
Skoda Fabia 1.2 TSI
Skoda Kodiaq 2.0 TDI
Skoda Octavia 1.2 TSI
Skoda Rapid 1.0 TSI
Skoda Superb Combi
Ssangyong Korando 2.0 e-XDI
Ssangyong Rexton 2.2 e-XDI
Ssangyong Tivoli 1.6 e-XDI
Ssangyong Tivoli 1.6 e-XGI
Subaru Forester 2.0 D
Subaru Legacy 2.0 D
Subaru Levorg 1.6 GT
Subaru Outback 2.0 D
Suzuki Baleno 1.2
Suzuki Baleno SHVS
Suzuki Ignis 1.2 GL
Suzuki Ignis 1.2 GLX
Suzuki Jimny
Suzuki Swift 1.0 GA
Suzuki Swift 2017
Suzuki SX4 S-Cross 1.4T
Suzuki SX4 S-Cross 1.0T
Suzuki Vitara 1.6 GL+
Suzuki Vitara 1.6 D
Suzuki Vitara Limited
Suzuki Vitara S
Toyota Auris 1.6 Valvematic
Toyota Auris Hybrid
Toyota Auris TS Hybrid
Toyota Auris Touring Sports
Toyota Aygo 1.0
Toyota Avensis 2.0D-4D
Toyota C-HR 1.2T
Toyota C-HR Hybrid
Toyota Corolla 1.6 ’16
Toyota Corolla 1.6 ’12
Toyota Hilux 2.4 D-4D
Toyota MR2
Toyota Prius MK4
Toyota RAV4 2.0 D-4D
Toyota RAV4 Hybrid
Toyota Yaris 1.33
Toyota Yaris 1.5
Toyota Yaris Hybrid
Toyota Yaris Hybrid ’17
Toyota Verso 1.8
Trabant 601
Vw Arteon 2.0 TDI R-Line
Vw Golf IV Cabrio
Vw Golf VII. 1.4 TSI
Vw Passat 1.9 TDI
Vw Passat 2.0 TDI
Vw Passat B8 2.0 TDI
Vw Tiguan
Volvo S40 2.0

Fortuna Bt. a motorfleújítás szakértője

Autómentés Budapesten

Autóalkatrészek régi keleti és nyugati autótípusokhoz, retro-autoalkatresz.hu

Baráti Bontó Győrújbarát

Tesztvilag.hu