Autó Triplex Kft.

Citroën Grand C4 Picasso – Robotzsaru bárkája

Egy alternatív univerzumban járunk, Robotzsaru ebben a világban nem Boddickert és bandáját üldözi a cyberpunk-banditák uralta Detroitban, hanem irodai munkát végez egy kisvárosi őrsön. Kertes házban lakik, imádja a tágas tereket, családját biztonságban és kényelemben szeretné tudni, nyugalmas sofőr hírében áll.

Naná, hogy egy frissített Grand C4 Picasso áll a garázsában, felvértezve mindenféle különleges extrával. Példának okáért annyira szereti az anyósát, hogy vásárláskor beikszelte a masszázsülést, és a motoros lábtartót a jobb egybe. Megnézném azért, hogy Paul Verhoeven hogyan hegesztene ebből az alapsztoriból egy nyomasztó akciótrilógiát.

Grand C4 Picasso

Ismertek már, egy-egy futurisztikus járgány láttán akaratlanul is elszabadul a fantáziám, és igazából addig jó, míg ez így van, mert hát unalmas egyenautók esetén egy idő után már nem sok mondanivalóm lenne. A Citroënnél viszont szerencsére tudják, hogyan kell felkavarni az állóvizet, legalábbis ami a dizájnt illeti – elég csak megemlíteni a C4 Cactus-t, az új C3-at, vagy az idén, Kínában debütáló, jövőre Európába érkező C5 Aircrosst.

Előbbiekhez képest a Grand C4 Picasso csupán egy óvatosabb ráncfelvarrást kapott modellciklusának felénél. Így hát túl drasztikus változásokat felesleges is kereni, azonban még így is kijelenthető, hogy jó érzékkel frissítettek a franciák, hiszen ott és úgy nyúltak hozzá a modellhez, ahol és ahogyan az elvárható volt. Ennek köszönhetően ügyesen illeszkedik a márka jelenlegi formanyelvébe a mintegy 4,6 méteres egyterű.

A szóban forgó módosítások leginkább az első lökhárítót érintették, itt egyébként egész jól össze tudjátok hasonlítani a fronton fellelhető különbségeket. Az autó faránál feltűnő az új króm díszléc, és ugyan a hátsó lámpák “mágnes” alakja megmaradt, a külső modernebb és mutatósabb belső világítótesteket takar.

Grand C4 Picasso

Grand C4 Picasso

Belül az elődmodellhez képest nem sok újdonsággal lehet találkozni, legalábbis ami az utastér kialakítását illeti. Az anyaghasználat remek, a bőr és szövet kárpit mellett az ajtóbehúzó dekorok is jól mutatnak (Hype Grey), és teljesen egyértelmű, hogy minden a kényelemnek lett alárendelve. Az első ülések komfortja hibátlan, ugyan a „ropi” kartámaszok maradtak a régiek, de ettől eltekintve a már említett masszázsfunkció, és a lábtartó miatt úgy érezheti a vezető melletti utas, mintha egy guruló nappaliban lenne. A második soron három teljes értékű, külön-külön állítható ülés található, a támlákból pedig világítással ellátott, úgynevezett repülőgép-asztalkák hajthatók ki.

Az elektromos ajtóval ellátott síkpadlós csomagtér alapból 630 literes, de egészen 1.7 köbméteresig bővíthető, a harmadik, rejtett üléssor használatával 170 literesre csökken a mérete. Amit külön kiemelnék a beltér egészét tekintve, az a térérzet, mely a panoráma-szélvédővel –és tetővel kiegészülve nem csupán látványos, hanem szerethető tulajdonsága is a modellnek. Igaz utóbbinál a forgókapcsolóval, három állásban rögzíthető fedőlap elég vékonykára sikerült, valószínűleg ezt fogják először leszaggatni a lurkók, hacsak a gyerekfigyelő tükröt fürkészve elejét nem vesszük a dolognak.

A középkonzolon két képernyő terpeszkedik, felül a 12 colos látja el a műszerfal szerepét, informatív és szép képet ad, a sebességet számmal és sávokkal is jelöli a rendszer, a figyelmeztető jelzések mellett pedig a részletes fogyasztási adatokat, és alkalomadtán a navi jelzéseit is nyomon követhetjük, hátramenetbe kapcsolva a tolatókamera képe szintén itt jelenik meg. Utóbbit talán jobb lett volna meghagyni az alsó, 7 colos kijelzőnek, itt a média és a légkondicionáló egységei mellett a beállítások menüpontjai is helyet kaptak.

Az érintőgombok hajlamosak a rakoncátlankodásra, a fordítások azonban okoztak néhány mókás pillanatot, a GPS-nél a hangbeállításokat az „ének” menüpont alatt találtam meg, de az „almalmazások”-nál is nagyot néztem, a „rádióadó elveszett” felirat már csak hab volt a tortán. Érdemes viszont megemlíteni a Safety & Drive Assist csomagot, (az opciós listán 370.000 forintos ár van feltüntetve mellette), melybe beletartozik a sebességtábla felismerő rendszer, az aktív sávtartó asszisztens, a csökkenő figyelmet érzékelő rendszer, továbbá az aktív fényszóróvezérlés, a STOP-funkcióval ellátott adaptív sebességszabályozó berendezés, és az Active City Brake városi vészfékező rendszer.

Grand C4 Picasso belső

Grand C4 Picasso belső

Kényelemből szerencsére nem csupán az utasoknak jár, a vezetési komfort is igen magas szinten van, ezt köszönhetjük többek között a tipikusan „franciás” futóműnek is, mely a rosszabb utakon is inkább átring a kátyúkon, mintsem elpattogna. Ugyan korábban már volt lehetőségem megismerkedni a 120 lóerős, 1.6-os BlueHDI erőforrással és annak tudásával, de az most is meglepett, hogy mennyire kulturáltan teszi a dolgát. A dinamikája is a helyén van, az üresen – többek között a számos műanyag idomnak is köszönhetően mindössze – 1360 kilogrammos testet 11.3 másodperc alatt gyorsítja százra, a hivatalos végsebesség 189 km/óra.

Az – alulról teljesen burkolt – motortérből, valamint a külvilágból is csupán elhanyagolható zajmennyiség szűrődik be, pályatempónál is csendben suhanhatunk, remek szigetelés jellemzi a modellt. A hatsebességes automata váltó előválasztó karja igazán üdítő részlet, a kormány fölött kapott helyet, kezelése egyszerű, igaz számomra (vélhetően a tavaly nyári 2600 kilométeres túra miatt) leginkább a Trabant váltója ugrott be, eleinte zsigerből egyszer-kétszer el is kaptam az ablaktörlő bajuszkapcsolóját. Magán a váltón viszont időnként döntésképtelenséget éreztem, hajlamos későn elváltani, ilyen esetekben a váltófülekkel besegíthetünk, nem csupán M-módban használhatjuk őket. A fogyasztáskülönbség a hatos manuálissal összehasonlítva nem számottevő, az átlag 5.8 literre jött ki.

Grand C4 Picasso motor

Egészében nézve modern, jól frissített, összeszedett képet mutat a Grand C4 Picasso, Shine-szinten pedig számos komfortnövelő extra jár, igaz ebben az esetben a listaár 10.8 millió forint, amely a kedvezményeket igénybe véve 9.2-ig mérsékelhető. Még így is borsos, de ne feledjük, ez egy tesztmodell, melyet igyekeztek a legtöbb földi jóval ellátni, Live felszereltséggel, alapmotorral viszont már akár 5.6 millió környékén is belefuthatunk egy-egy akciós darabba.

A tesztlehetőségért köszönet az Autó Triplex Kft.-nek, valamint a Citroën Őrmezőnek!

Címkék

Kapcsolódó tartalmak