MotoParts autóalkatrészek
Renault Crossoverek a Renault Budapestnél

Ön itt van most: Tesztelők.hu » Cikkek » Citroën C4 Cactus – néhány tüske, sok virág

Citroën C4 Cactus – néhány tüske, sok virág

2016. február 11.

A francia autógyártók mindig is tudták, hogyan kell a népet megosztani, igaz, mára a többségük beállt a sorba, egyre kevesebb az egyedi megoldás. A Cactus viszont visszacsempészett némi színt és kreativitást a mindennapokba, az már más kérdés, hogy ezt a megjelenést nem mindenki képes a helyén kezelni.

Ízlések és pofonok, mondhatnánk, de úgy érzem, hogy a Cactus bőven megérdemel egy esélyt, mert egyáltalán nem rossz autó, a bohókásan szigorú külső jövőbeli belsőt takar, tudását pedig néhány drágább járgány is megirigyelhetné. Nem meglepő persze, hogy főleg a kinézete fogja meg elsőre a szemlélődőt, de az elmúlt évek egyik legmerészebb formatervével rendelkező Citroën a dizájnján kívül is tartogat magában meglepetéseket.

A C4 név ellenére a Cactus a C3 szélesített, hosszított platformjára épült, a modern külső tehát egy már régóta létező alapot takar. Ennek természetesen megvannak a maga előnyei és a hátrányai is, pozitívum, hogy a 3.800.000 forintos kezdőár egy divatautóhoz képest egyáltalán nem sok, negatívum viszont, hogy a technológia már nem mai. Az rögtön világossá vált, hogy a Cactus nem lesz a hazai utak barátja, ugyanis sajnos az úthibákat kissé mogorván reagálja le a futómű, bár ez inkább a magyar útviszonyok szégyene, mintsem az autóé. Ezzel szemben igazán kellemes a vezethetősége, a kormányművét nagyon jól eltalálták, az 1.14 tonnás Citroën egyensúlya is rendben van. Első pillanattól kezdve lehet érezni a 4.16 méter hosszú testet, a manőverezés kényelmes, igaz a hátsó szélvédő aprónak tűnik, de hátramenetbe kapcsolva egyből segítségünkre siet a tolatókamera. A fékrendszert nagy dicséret illeti, se nem túl agresszív, se nem túl erőtlen a hatása, hajszálpontosan el lehet kapni a fékezés erejét, egynémely gyártó elleshetné ezt a kivitelezést.

Megjelenését általános meglepődöttség fogadta, bárhová is gurultam vele, és bár nevezhetjük furcsa szerzetnek a Cactus-t, rondának semmiképpen, főleg nem élőben. Van valami leírhatatlan vonzereje ennek a különleges formanyelvnek, a hátulján talán lehetett volna még egy keveset farigcsálni, de elöl hibátlan. Ráadásul a fényezése is gyönyörű, nyoma sincs a sajnos több helyütt is divatba jött rücskös, „narancsos” hatásnak. Azonban a műanyag elemek esetében már kérdéses, hogy miként fognak megbirkózni a korral és az időjárással. Többen is kérdezték tőlem, hogy a Cactuson oldalain található Airbump milyen célokat szolgál, nos, a hivatalos leírás szerint védőelemek, melyeknek célja az ütközések erejének csillapítása. Ez mind szép és jó, ám egyrészt (szerencsére) nem tudtam kipróbálni, másrészt, ha a levegőkapszulákkal ellátott műanyag megsérül, az bizony eléggé el fogja rontani az összképet, egy csere pedig kizárt, hogy olcsó mulatság lenne.

A külső ettől függetlenül jól eltalált, a beltér nem kevésbé, mintha egy divatbemutató kellős közepére ülnénk be, dekoratív ajtóbehúzó, puha és minőségi ülésszövetek, a műszerfal pikkelyszerű borítása, mind-mind olyan megoldások, melyek nagyot dobnak az utastér hangulatán. Külön kiemelném a felfelé nyíló, tágas kesztyűtartót, személyes kedvencemmé vált. Nem úgy, mint a középkonzol alsó része, ahol a kopogós műanyagok a főszereplők, inkább egy normális tárolót kellett volna oda kitalálni, mert hely az lett volna bőven neki. Ami ennél is bántóbb, az a könyöklő elhelyezése, amely lehajtott állapotban rettentő körülményessé teszi a kézifékkar elérését.

Ám ezeket az apró hasfájásokat gyorsan feledtette a minimalista műszerfal és a konzol tetején lévő 7 colos érintőkijelző, melyek az alul csapott kormánykerékkel együtt már-már szemtelenül modern érzettel bírnak. A digitális műszercsoport ötletes és igazán franciás húzás volt, a fordulatszámmérő azonban nagyon hiányzik róla. Cserébe az érintőpanel mindent tud, amit csak kell, egyszerűen kezelhető, átlátható menüvel rendelkezik, a navigáció magyar nyelvű, viszonylag pontos is, a tolatókamera pedig jó szolgálatot tesz, a hátsó szélvédő ugyanis meglehetősen korlátozott kilátást biztosít. A tempomat mellé multifunkciós kormány is jár, de a tesztmodell esőszenzort és hátsó ablakmosót is kapott, kivételesen ritka az olyan autó, amiben nincs felesleges extra, a Cactus ilyen.

A helykínálat az első soron remek, kényelmes és fűthető ülések garantálják a komfortos utazást, azonban hátul már nem ennyire vidám a helyzet, a sötétített hátsó üvegfelületek miatt nagyon szűkösnek érződik a második üléssor. Viszont itt is akad egy olyan részlet, amivel utoljára az 1983-as Mazdánkban találkoztam, a billenő ablakok kiváltották az elektromos emelőket, nekem bejött a megoldás, ráadásul kellemes emlékeket is ébresztett bennem. A 358 literes csomagtartó elfogadható méretű, költözködni meg úgysem a Cactusszal megyünk.

Az 1.6-os BlueHDi erőforrás 99 paciból álló ménese fáradhatatlanul tette a dolgát a közösen eltöltött 4 nap és 500 kilométer alatt. Ha elfogadjuk, hogy ez a motor nem arra termett, hogy megugorjunk vele a zöldnél, akkor gyorsan össze lehet vele barátkozni. Ráadásul amellett, hogy környezetkímélő(bb), még a fogyasztása is korrekt, a 4.4 literes átlag (tegyük hozzá, hogy bőven volt használva városban is) kitűnő, igazán takarékos a Cactus, ez köszönhető a start-stop rendszernek, amely észrevétlenül működik, és zökkenőmentesen reagál a pedálmozdulatokra is. Az ötfokozatú, manuális sebességváltóhoz viszont hozzá kell szokni, lusta egyes, rövid kettes és hármas, irtó hosszú négyes, és az utóbbi kettő közötti döntésképtelenség előidézése jellemző rá a leginkább.

Egy igazán formabontó autót ismerhettünk meg a C4 Cactus személyében, melynek egészen üdítő tud lenni a jelenléte és általánosságban pozitív képet alkotott magáról.  Persze azért maradt benne néhány tüske, de egyik sem olyan szintű, hogy túlságosan megszúrjon minket, annak fényében meg főleg megbocsáthatóak, ha megnézzük a fogyasztási adatokat és az árcédulát. Őszinte leszek, megkedveltem a Citroën robotzsaruját, hiszen amellett, hogy roppant eredeti, vannak hasznos tulajdonságai is. Maradtak lehetőségek a konstrukcióban, de a 3.8 milliós kezdőárat nézve egy percig nem tudnék rá haragudni.

A tesztlehetőségért köszönet a Citroën Magyarországnak és a Fábián Kft.-nek!

Bense Róbert

Ajánlott cikkek

Trabant kaland hirdetés

Hírlevél feliratkozás

Cégtaláló banner

Kiemelt partnereink:

Keresés

Autótechnika logó

tkveg

Alfa Romeo Giulia 2.2
Audi A4 1.8 Quattro
Audi A4 2.0 TDI
Audi A8 3.0 V6
Audi TT 3.2 VR6
BMW 116i
BMW 316i
BMW 320ci
BMW 520d xDrive
Chevrolet Corvette C5 / Z06
Citroën C3 1.2 PureTech
Citroën C4 1.6 BlueHDI
Citroën Grand C4 Picasso
Citroën Grand C4 Picasso ’17
Citroën C4 Cactus
Dacia Duster 1.5 dCi
Dacia Duster 1.6 16V
Dacia Dokker 1.5 dCi
Dacia Dokker 1.6
Dacia Lodgy 1.5 dCi
Dacia Logan 1.5 dCi
Dacia Sandero Stepway
Fiat Fullback 2.4
Fiat Punto 55s
Fiat Tipo 1.4 T-Jet
Fiat Tipo 1.4 16V
Ford Focus 1.6 Ti-VCT
Ford Sierra 1.6 Pinto
Hyundai i30u CW
Hyundai ix35 FCEV
Hyundai Santa Fe
Isuzu D-Max 2.0 D
Infiniti Q30
Infiniti Q30S
Jeep Grand Cherokee
Kia Cee’d 1.4
Kia Niro Hybrid
Kia Optima 2.0 CVVL
Kia Optima 1.7 CRDi
Kia Optima PHEV
Kia Optima SW GT
Kia Sorento 2.2 CRDi
Kia Sportage GT Line
Kia Soul EV
Lada 2104
Lada 2107
Lada Granta Liftback
Lada 4×4 Classic
Lada Vesta 1.6 Lux
Lexus GS 450h
Lexus LS 600h
Lexus RX 450h F Sport
Mazda 6 2.0 TE
Mazda 6 2.0 CD
Mercedes-Benz 300 CD
Mercedes-Benz S600
Mercedes-Benz E200
Mercedes-Benz CLK 320
Mitsubishi L200 2.4 DI-D
Mitsubishi Sigma 3.0 V6
Nissan Sunny B11 Coupé
Nissan Pulsar 1.2 DIG-T
Opel Adam Rocks
Opel Astra K 1.6 CDTI
Opel Corsa 1.4T
Opel Insignia 2.0 CDTI
Opel Insignia OPC
Opel Meriva 1.4T
Opel Mokka 1.4T
Opel Mokka X
Opel Vectra B Caravan
Opel Zafira Tourer
Peugeot 208 1.2
Peugeot 301 1.6D
Peugeot 308 SW
Peugeot 2008 1.2 AUT
Peugeot 2008 1.2
Peugeot 3008 1.6 BlueHDI
Peugeot 5008 2.0 HDI
Polski Fiat 125p
Polski Fiat 126p
Porsche 911
Porsche 911 (993) Carrera
Porsche 924 Le Mans
Porsche 928 S4
Porsche 968 CS
Renault Clio Limited
Renault Captur 1.5 dCi
Renault Kadjar 1.5 dCi
Renault Mégane 1.5 dCi
Renault Mégane Grandtour
Renault Mégane Grandcoupé
Renault Twingo 0.9T
Rolls-Royce Silver Shadow
SEAT Toledo 1.9 TDI
Skoda Fabia 1.2 TSI
Skoda Octavia 1.2 TSI
Skoda Superb Combi
Ssangyong Rexton 2.2 e-XDI
Ssangyong Tivoli 1.6 e-XDI
Ssangyong Tivoli 1.6 e-XGI
Subaru Forester 2.0 D
Subaru Legacy 2.0 D
Subaru Levorg 1.6 GT
Subaru Outback 2.0 D
Suzuki Baleno 1.2
Suzuki Ignis 1.2 DUALJET
Suzuki Swift 2017
Suzuki SX4 S-Cross
Suzuki Vitara 1.6 GL+
Suzuki Vitara 1.6 D
Suzuki Vitara Limited
Suzuki Vitara S
Toyota Auris Hybrid
Toyota Auris Touring Sports
Toyota Aygo 1.0
Toyota Avensis 2.0D-4D
Toyota C-HR 1.2T
Toyota C-HR Hybrid
Toyota Corolla 1.6 ’16
Toyota Corolla 1.6 ’12
Toyota Hilux 2.4 D-4D
Toyota MR2
Toyota Prius MK4
Toyota RAV4 2.0 D-4D
Toyota RAV4 Hybrid
Toyota Yaris 1.33
Toyota Yaris 1.5
Toyota Yaris Hybrid
Toyota Verso 1.8
Trabant 601
Vw Beetle 1.2 TSI
Vw Golf VII. 1.4 TSI
Vw Passat 1.9 TDI
Vw Passat 2.0 TDI
Vw Sharan 2.0 TDI
Volvo S40 2.0

Fortuna Bt. a motorfleújítás szakértője

Autómentés Budapesten

Autóalkatrészek régi keleti és nyugati autótípusokhoz, retro-autoalkatresz.hu

Baráti Bontó Győrújbarát

Tesztvilag.hu