Duna Autó Zrt.

BMW Garmisch – egy koncepcióautó újraalkotása

A BMW Group az idei Concorso d’Eleganza Villa d’Este alkalmából egy olyan klasszikus koncepciót élesztett fel, amelyet Marcello Gandini még a Bertone színeiben alkotott és amely az 1970-es Genfi Nemzetközi Autószalonon megtartott debütálását követően a feledés homályába veszett. A BMW Garmisch újraalkotásával a bajor márka az egyik legmeghatározóbb olasz formatervező előtt tiszteleg, akinek neve izgalmas fejezetet jelöl a vállalat történetében.

„Marcello Gandini számomra az egyik legnagyobb formatervező, akinek a művei mindig is nagy hatással voltak rám és a munkáimra” – fogalmazott Adrian van Hooydonk, a BMW Group vezető formatervezője, akit azóta izgatott a BMW Garmisch, amióta néhány évvel ezelőtt, néhány kifakult korabeli fényképen először megpillantotta. „A BMW Garmisch felélesztése kiváló lehetőséget adott nekünk arra, hogy méltó módon tisztelegjünk Mr. Gandini előtt, felelevenítsük egyik kevésbé ismert munkáját és újra reflektorfénybe gurítsuk a Bertone azon stílusirányzatát, amely egykoron jelentős mértékben meghatározta a BMW modellek formanyelvét. Számomra már ez is elegendő okot adott ehhez a projekthez: betölteni a réseket és kiegészíteni a BMW történetét” – tette hozzá Adrian van Hooydonk.

A BMW formanyelvére a kezdetektől nagy hatással voltak az olasz formatervezők és karosszériaépítő manufaktúrák munkásságai. A Carrozzeria Touring 1930-as évek végén napvilágot látott BMW 328 Mille Miglia modelljének könnyűszerkezetes alumíniumból készült karosszériájától kezdve, egészen a Giorgetto Giugiaro keze munkáját dicsérő, ék alakú BMW M1 világpremierjéig, a márka formanyelvét az olasz koncepciók és ötletek Alpokon átívelő szellemisége járta át. És mint a ’60-as, ’70-es években készült olasz show-autók többsége, a Bertone által tervezett eredeti BMW Garmisch is egyfajta független dizájnjavaslatként szolgált, a stúdió kreativitását éltetve. „Az eredeti ötlet magától Nuccio Bertone-től származott, aki a Genfi Nemzetközi Autószalonon leleplezett meglepetéssel a BMW-vel kialakított kapcsolatunkat kívánta tovább erősíteni” – emlékszik vissza Marcello Gandini, aki akkoriban a Bertone formatervezési részlegét irányította.

„Egy olyan modern, közép-méretosztálybeli kupét akartunk alkotni, amely hű a BMW formanyelvéhez, de egyszerre dinamikus és provokatív is” – tette hozzá. Miközben oldalnézetből a koncepció felettébb simára és letisztultra sikerült, a BMW Garmisch egyik legjellegzetesebb stílusjegye a vese alakú hűtőrácsok függőlegesen elrendezett, szinte szögletes kialakítású újraértelmezése volt, amelyet két oldalról üvegburába épített, négyzet alakú első fényszórók szegélyeztek. Hasonlóan szokatlan elem volt a C-oszlopokba épített, sportautós szellőzőnyílás és Marcello Gandini egyedi stílusának egyik ikonikus fogása, a hátsó ablak méhsejt-mintázatú hálóborítása.

Noha a modell mindössze néhány hónap alatt elkészült, a tervezők az eredeti utastér hű másának elkészítési lehetőségét sem halasztották el. A középkonzol függőlegesen elrendezett rádiójával, az első utasülés előtt kihajtható nagyméretű tükörrel, illetve a rikító szín- és anyaghasználattal a BMW Garmisch elegáns megoldásokkal tette összetéveszthetetlenné a kor funkcionális elvei szerint megalkotott utasteret. Marcello Gandini szerint a koncepció névválasztása is a lebilincselő emlékeket élteti: „Olaszországban akkoriban rendkívül népszerű volt a síelés, a Garmisch név pedig a téli sportok emlékét és az alpesi eleganciát idézte” – mondta.

Ahogyan az eredeti koncepció, úgy az új BMW Garmisch is a márka dizájnkutatási és prototípus-építési szaktudásának legjavát igazolja. Tekintve, hogy a BMW Garmisch megszületését dokumentáló egykori feljegyzésekből mára alig maradt valami, a BMW Group Design és a BMW Group Classic egy különleges nemzetközi csapatot hívott össze, hogy néhány korabeli, többnyire fekete-fehér fényképből kiindulva, közösen elevenítsék fel a klasszikus koncepció karosszériájának és utasterének minden részletét.

A folyamatnak maga Marcello Gandini is részese volt, aki az egykori koncepció megalkotásáról őrzött emlékeivel járult hozzá a formatervezők munkájához, többek között olyan kulcsfontosságú részletekkel, mint a karosszériafényezés – az akkori olasz divattrendeknek megfelelően halvány pezsgőmetál – árnyalata vagy az utastér anyaghasználata. És miután a BMW formatervezői a legkorszerűbb háromdimenziós technológiával újraalkották a klasszikus koncepció minden részletét, a BMW Garmisch egy torinói karosszériaépítő manufaktúrában látott napvilágot – éppúgy, ahogy az eredeti koncepció mintegy fél évszázaddal ezelőtt.

„Amikor először meghallottam, hogy a BMW fel kívánja éleszteni a BMW Garmisch koncepciót, kissé meglepődtem” – emlékszik vissza Marcello Gandini az Adrian van Hooydonkkal való első találkozására. A BMW Group vezető formatervezője 2018 nyarán kereste fel Torinóban az olasz legendát azzal, hogy a projekthez engedélyét és hozzájárulását kérje. „Megtisztelve érzem magam, amiért a projekt részese lehettem és nagy örömmel tölt el, hogy a BMW a múlt eme izgalmas részletének feltámasztása mellett döntött. Elnézve a végeredményt, még nekem is nehezemre esik megkülönböztetni az eredetitől” – nyilatkozta Marcello Gandini.

Letisztult, minimalista formanyelvével, precíz vonalvezetésével és mértani formáival a BMW Garmisch azon meghatározó stílusirányzat egyik ékköve, amelyet az 1960-as évek végén és az 1970-es évek elején az olyan úttörő olasz stúdiók vetítettek előre, mint a Bertone, az Italdesign és a Pininfarina. Az autóipar formatervezői mind a mai napig inspirációként tekintenek az akkoriban forradalminak számító megoldásokra. Az avantgárd stílus egyik nagyköveteként a BMW Garmisch az autóiparban elterjedt formák módszeres újragondolására ösztönözte a tervezőket. „A Concorso d’Eleganza Villa d’Este színpadán a múlt egy szeletét kívántuk feléleszteni, miközben azt is megjegyezzük, hogy mely irányba haladunk tovább. Marcello Gandini munkáit mindig is a letisztultság és a következetesség jellemezte, drámai köntösbe csomagolva. Ezért is találom rendkívül inspirálónak az alkotásait. Néhány apró húzással mindig képes volt valami egészen látványosat alkotni, a kevesebb több vezérelv effajta alkalmazása ma is kifejezetten modernnek számít” – fogalmazott Adrian van Hooydonk.

Az 1938-as születésű Marcello Gandini a XX. század egyik legmeghatározóbb autóipari formatervezője volt. Az alatt a tizennégy esztendő alatt, amíg a torinói Bertone stúdió formatervezési vezetőjeként dolgozott, a kor számos merész és forradalmi modelljét alkotta meg, köztük olyan ék alakú sportautókat, mint a Lancia Stratos Zero vagy az Alfa Romeo Carabo, illetve olyan ikonikus egyéniségeket, mint a mára rendkívül ritka gyűjtői példánnyá érett Lamborghini Miura. Marcello Gandini és a Bertone formatervezőinek munkája a BMW Garmisch mellett a BMW Spicup show-autóban és a BMW 5-ös sorozat első generációjában is visszaköszön, amely a BMW korábbi vezető tervezője, Paul Bracq irányítása alatt látott napvilágot.

Címkék

Kapcsolódó tartalmak