Autó Triplex Kft.

AutóJogász – Új autót vásárolna? Erre figyeljen!

Hazánkban az elmúlt két esztendőben számottevően megnőtt az eladott új autók száma az előző évekhez képest. A külföldről történő autóbehozatal még mindig jelentős havi több ezer darabszámra rúg, de e mellett itthon újra nyüzsögnek az szalonok, és érdeklődnek az ügyfelek az új autók iránt.

Ha éppen új autó vásárlás előtt állunk, fontos azt megtalálni, hogy hogyan tudjuk kiszűrni a legjobb ajánlatot és a legjobb adásvételt megkötni? A válasz a kérdésre; először is az almát az almával kell összehasonlítani. Tehát, ha kiválasztjuk a márkát és elkezdünk nézelődni az interneten, láthatjuk, hogy hasonló áru autók találhatók, de lehet olykor kiugróan alacsony és magas ár is közöttük. Mi is a különbség? A különbség a metálfelár, a forgalomba helyezés költségei, a beszámított autó értéke, és az, hogy egyáltalán rendelkezik-e a kereskedés az adott gépjárművel, vagy csak ő is rendelni tudja a központi rendszerből hosszú határidővel, mint esetleges versenytársaik.

Bevett gyakorlat, hogyha lelistázzuk az interneten az autók találati listáját megtaláljuk a legolcsóbb ajánlatokat. Elgondolkodunk, mert ezek jóval kedvezőbbek, mint a többi. Miért? Ezek az ajánlatok többnyire a sima alap színre vonatkoznak, de legtöbb esetben mégis olyan gépjármű van lefotózva, ami már metálos. Természetesen, ha azt az autót szeretnénk, akkor meg kell fizetnünk rá a metálfelárat, ami átlagosan 150-250.000 Ft-tál több, mint a feltüntetett ár.

Olykor én is kedvet kapok, és felhívok egy szalont érdeklődni az általuk hirdetett autók hosszú listájáról, mivel látom, hogy a legtöbb autóhirdetésnél az ő nevük áll, feltételezem, hogy sok kocsit is találok a szalonautók között, ami eladó. A telefonbeszélgetés legelején közlik, hogy sajnos éppen most adták el azt az autót. Ekkor kérdezek egy másik színösszeállítású szintén a hirdetések között talált szalonautóról, de már nem tudok megszólalni. Ők kérdeznek, hogy én mit szeretnék, adjak meg egy elérhetőséget, nevet, telefonszámot (mert vonalason csörögtem) és fejtsem ki, hogy mit szeretnék. Közben elgondolkodom azon, hogy nagyon jól csinálják! Nehéz helyzetbe kerülök, de azért kicsikarom belőlük, amit sejtettem; az az autó sincs már meg sajnos, mert épp most adták el. Ha nem előre kigondolt céllal hívom fel őket, lehet észre sem veszem, hogy irányítanak végig a beszélgetés alatt és a kérdések sokaságát zúdítják rám, majd megpróbálják eladni azt, ami a 20 autó hirdetés közül valóban a szalonban állhat, és az feltehetőleg 1-2 autó lehet. Mivel olyan autókat hirdetnek, ami nincs is nálunk készleten. Mint tudjuk készletet tartani nehéz és költséges, ezért alkalmazhatják ezt a technikát, amivel az ügyfelek figyelmét fel tudják hívni. Ez esetben a láthatóságuk a médiában is elég széles, hiszen úgy tűnik, sok autóval rendelkeznek, így szívesebben is fogom őket megkeresni.

Talán a legfontosabb kérdés az új autó vásárlás esetében, a gépjármű forgalomba helyezési költségeire mennyit számítanak fel nekünk.  Ez esetben történhet, hogy jó az ár, van is autó annyi időn belül, ami számunkra fontos. Úgy tűnhet, hogy a gépjármű ára a legjobb, amit valaha kaphattunk volna a piacon, de…és itt a de. A gépjármű forgalomba helyezési költségeire 60.000- több százezer forintot elkérnek. Természetesen szépen levezetik, hogy milyen költségek tartoznak ide, átvállalják az okmányirodai ügyintézést, átnézik az autót, lehet átadási díjat is kalkulálnak és mindezekkel együtt észrevétlenül megnő a teljes költség. Mi is történt ez esetben?

Az ügyfél már annyira benne lehet az adásvételben, és annyira megtetszett neki az autó, hogy már el is képzelte, hogy akár a jövő héten el is viheti. Szimpatikus lett neki közben a szalon, akár az értékesítő is, de közben ott ez a többletköltség. Természetesen egy életszerűnek tűnő összeg ez esetben indokolt lehet, hiszen fix költség mellett felszámíthat az eladó olyan összegeket, amelyek valóban kötődnek az értékesítéshez, és amellyel a márkakereskedés valóban dolgozott. Azonban, hogy ne érjen minket meglepetés, mindenképp tájékozódjunk ez esetben előre, hogy milyen plusz költségekkel kell konkrétan számolnunk. Ha e szellemben megyünk bele egy adásvételi szerződésben, akkor valóban tudjuk, hogy a piaci erőviszonyok tekintetében mennyire kötöttünk előnyös adásvételt.

A legolcsóbb árú új autó esetében, valószínű, hogy vagy a metálfelárral, vagy az üzembe helyezés túl magas költségeivel esetlegesen számolnunk kell. Nyilván alakulhat ki olyan helyzet, amikor az adott márkakereskedőnek “beragad” egy-egy autója, ami miatt leakciózza és valóban egyedi árat lehet kialkudni rá. De feltehetőleg a legolcsóbb árnál számítani lehet töbletköltségekre, amiket érdemes megkérdezni.

A tanácsom az új autó vásárlóknak az lenne, hogy alapvetően ne “csak” a jármű vételárát nézzék, hanem az ügylet teljes költségét vessék össze, így a drágábbak tűnő hirdetés is lehet olcsóbb. Itt fontos megjegyeznem, hogy nagy különbségek általában nem léteznek a hazai új autó piacon, hiszen minden márkakereskedő ugyanattól az importőrtől, ugyanazzal a dealer árral kapja a gépjárművet, mint a konkurencia. Ha latba vetjük, hogy elutazunk vidékre autót vásárolni, ahova két alkalommal visszamegyek, és ha összesítjük a költségeket és a díjakat, megeshet, hogy drágábban vettük az autót, mint amennyibe a helyi autókereskedésben került volna. Természetesen itt is fontos szerepet játszhat a szimpátia, a személyes tapasztalás, hogy hol szeretném szívesebben elkölteni a pénzem.

Mi történik, ha van beszámítandó használt autónk?

Sok ügyfél ragaszkodik ahhoz, hogy jó számot mondjanak a beszámítani kívánt autójára. De tanácsolnám, hogy itt is érdemes az egész adásvételi ajánlatot végighallgatni, mert összességében kikerekedhet belőle egy szimpatikus ajánlat, amit pár nap átgondolás és némi informálódás utána akár el is fogadhatunk. Sok estben kulcskérdés, hogy a szeretett autót milyen áron fogja az ügyfél a kereskedésnek adni.

Itt is előre felkészülhetünk kicsit, hiszen ha megnézzük az internetes használtautó piacot, láthatjuk, hogy hasonló állapotú, évjáratú, hasonló km-t futott autót átlagban mennyiért árulnak. Általában ez alatt az ár alatt fognak az autó értékére egy becsült összeget mondani, de ez nyilvánvalóan kereskedéseként változhat. Mivel az értékesítő ez esetben nagy rizikót vásárolhat meg a beszámított autóval, amit majd a telephelyén árul, és egy esetleges új vevő esetén komoly helytállási kötelezettségekkel tartozik, valószínűleg elég körültekintően fog árat mondani a beszámítandó használt autóra.

Dr. Barta Anita

Kérdés esetén forduljanak hozzám bizalommal! A legégetőbb kérdésköröket a tesztelok.hu-n is megosztjuk az olvasóközönségünkkel.

Email: info@autojogasz.hu

Címkék