MotoParts autóalkatrészek
Renault Crossoverek a Renault Budapestnél

Ön itt van most: Tesztelők.hu » Cikkek » Audi A8 – A pokol 8 bugyra – II. rész

Audi A8 – A pokol 8 bugyra – II. rész

2017. október 5.

Amikor az előző részben elkezdtem fejtegetni, hogy miként fogjuk az A8 bugyrainak mélyére ásni magunkat, akkor egyáltalán nem vicceltem, inkább azon gondolkodtam, melyik végéről is fogjuk meg a lapátot, hogy az ne csússzon ki féltávnál a kezünkből. Ez nem egy önsajnáltatós mese akar lenni, csak egy történet, melynek kétesélyes a vége: elegáns vonulás a naplementébe, vagy csendélet egy benzines kanna, és egy doboz gyufa társaságában. Nem ígérem, hogy teljes bizonyossággal billentjük ma el bármelyik oldalra is az A8 mérlegét, mert ez igazából rátok van bízva, az viszont biztos, hogy ez még nem a befejezés, úgyhogy vegyetek egy nagy levegőt velem együtt, és merüljünk!

A történet fonalát annál a pontnál tettük le, amikor már a vásárlással és honosítással is nagyjából hétszámjegyű költségeket felemésztő A8 először gurult az aknára, bízva abban, hogy a szerelői rutinbeavatkozás után boldogan távozhat a tulajdonosával. (Nyilván sejtitek, ha ez így végződött volna, akkor ez a cikk nem születik meg.) Dante után szabadon, ez még csak a tornác volt, szimpla olajcsere és vezérműszíjcsere volt a program, vagyis lett volna, ha előbbinél nem valami szurokszerű szörnyűség távozik a motorból. Gyorsan kiderült, hogy az olajcsere, mint fogalom, nem nagyon létezett az előző gazdi szótárában, így aztán burkolatok le, motor ki, majd jött a látvány, amivel már a korábbi részben is ijesztgettünk titeket.

IMG_1238

Öröm az ürömben, hogy kendács kapitány kalandjai legalább nem elevenedtek meg a nagy szétborítás közepette, megbontva ugyanis még nem volt a 3.7 literes V8-as. A klasszikus műszaki gondatlanság példája kezdett körvonalazódni, miszerint a kívül-belül szépséges autó (ez a fontos, ezt látják ugye a szomszédok) súlyos gyomorbaját műtét helyett TV-shopos csodaszerekkel próbálták rendbe hozni. Az elhanyagoltság ellenére a dugattyúk szép állapotban maradtak meg, de a gyűrűket a biztonság kedvéért cserélték, mint ahogyan a csapágyakat is. A hengerfej, és vele együtt a szelepek/szelepvezetők viszont kopottak voltak, ezek teljes felújítást kaptak, mondani sem kell, ez sem volt olcsó mulatság, de fogalmazzunk úgy, hogy – némi protekció révén – a jelenlegi tulajdonosnak egy motorfelújítás kevesebb fejtörést okoz, mint mondjuk egy A8 belső teljes restaurálása.

IMG_1248

Itt tenném hozzá, hogy aki hozzá hasonló cipőben jár, annak megfordulhat a fejében egy bontott motor, de jó eséllyel zsákbamacskát vesz vele, és könnyen hasonló hasfájásokba futhat. Visszatérve alanyunkhoz, miután már úgy tűnt, hogy minden rendben lesz, az A8 elkezdte több „sebből” szórni az olajat, először egy nem megfelelő szimering okozta a gondot, majd kiderült, hogy a közbetét tengelynél kimaradt egy, aztán a rögzítés hibájából adódóan a szelepfedélből a kipufogócsonkra is jutott olaj, de egy elöregedett O-gyűrű is eresztette. Felsorolni is fájdalom. Ám végül minden műtéti komplikációt sikerült megoldani, a motor száraz maradt.

IMG_1231

Természetesen még nem volt vége a feladatoknak, kiderült, hogy a klímahűtő/vízhűtő is csereérett, ezeknek ~100 ezer körül volt a költsége. További gondot okozott, hogy a váltóolaj hőfokáért is felelő hűtő csatlakozó csövénél látható volt némi szivárgás. Ezek a nagynyomású, olajálló csövek sem ritka hibaforrások, látszólag jó állapotban lehetnek, ám anyaguk elérése egy korosodó autó esetében elkerülhetetlen. Csak az említett cső volt 25 ezer forint, és az is szerencse, hogy egyáltalán találtak hozzá újat. Itt jön a képbe ismételten a használt alkatrészekkel együtt járó lutri-effektus, illetve a bontózással elvesző harci kedv is, a megoldást a csövek legyártatása jelentheti, példának okáért, egy gyári kartergázcső 16 ezer körül volt, hasonló összegért viszont egyedi darabot is kaphatunk. A sok kicsi sokra megy elv miatt, ha minden hasonló csövezést (pl. kormányszervónál) cserélni kell, akkor is számolhatunk egy combosabb összeggel.

A fékek és a futómű sem úszta meg az alaposabb átvizsgálást, egyáltalán nem volt szétesve a felfüggesztés, nem volt hibajelenség sem, de ha már szét volt döntve az A8, az első futóműben a gömbfejek/szilentek ki lettek cserélve, és új féktárcsákat is kapott az Audi. Itt inkább biztonsági és ésszerűségi alapon történtek a javítások, de hogy írjak valami jót is, a lengéscsillapítók hibátlan értékeket mutattak, vélhetően a letámasztása előtti 1-2 évben kapott újakat az autó. Bár ennél a pontnál megértően legyintünk, de akár itt is félmillió környéki bankó ugorhat ki a zsebünkből, és akkor a hátsó futóműhöz még nem is kellett nyúlni.

a84

Mivel hónapok teltek el a vásárlás, és a problémák feltárása, illetve javítása óta, ezért engedtessék meg némi pontatlanság a végösszegben (legyen 10% a hibahatár) – de onnantól kezdve, hogy megvették, honosították, felújították a motort, a hűtőrendszert, a fékeket és a futóművét, egészen az olyan apróságokig, mint a klímapanel cseréje, nem is beszélve a munkadíjról, valamivel 3 millió forintból lett forgalomba és talpra állítva az A8. Sóhajtozhatunk, hogy ez nagy összeg (az autó piaci értékéhez mérten az is), de a tulajdonosa mondta ki az igazságot: „egy prémium autó hiába korosodik, attól a fenntartása még a prémiumkategóriába fog tartozni”. Hiába lett tehát töredéke az ára a régebbi nagyvasaknak, a költségeik nem változtak, sőt, ha úgy tetszik, manapság így fizeted meg az egykori vételár egy részét. Továbbá nem árt figyelembe venni, hogy az alkatrészeket egyre inkább vadászni kell, az idő előrehaladtával ez hatványozottan igaz lesz, továbbá a hozzáértő szerelőket sem találhatjuk meg minden sarkon, hiszen egy ilyen autóhoz speciális szaktudás szükségeltetik.

IMG_1094-1

Lehet hasonló kaliberű négykerekűekkel játszani a vezért egy darabig anélkül, hogy milliókat locsolnánk rá, de a végén már nem a tulaj, hanem a műszerfal fog villogni, és miután már minden letérdelt, a bontó lesz a következő állomás. Butaság lenne azt állítani, hogy mindegyik húszhoz közeledő A8-at megéri megmenteni, de jelen esetben nem is tűnt ez olyan rossz döntésnek/hosszabb távú befektetésnek, hiszen most 100-150 ezer kilométer gondtalan és stílusos utazásnak kell következnie, ami után még bőven el lehet dönteni a hogyantovábbot. Az biztos, hogy a D2-es generáció árai mostanában vannak a padlón, 10 év múlva pedig a korrekt darabok már elérhetik azt a kb. 15-20 ezer eurós határt, amennyiért jelenleg a szép állapotú Audi V8-asokat hirdetik.

A história néhány héten belül folytatódik, ugyanis rengeteg apróságra és érdekességre érdemes még kitérnünk, így aztán egy teszt keretei között fogunk pontot tenni a történet végére! Hogy végül lesz-e vonulás a naplementébe? Erre mi is nagyon kíváncsiak vagyunk!

A cikksorozat első részét itt érhetitek el: tesztelok.hu/audi-a8-almok-es-ebredesek-i-resz/

Bense Róbert

Ajánlott cikkek

Trabant kaland hirdetés

Hírlevél feliratkozás

Cégtaláló banner

Kiemelt partnereink:

Keresés

Autótechnika logó

tkveg

Alfa Romeo Giulia 2.2
Audi A4 1.8 Quattro
Audi A4 2.0 TDI
Audi A6 3.2 FSI
Audi A8 3.0 V6
Audi TT 3.2 VR6
BMW 116i
BMW 316i
BMW 325ci
BMW i3
Chevrolet Corvette C5 / Z06
Citroën C3 1.2 PureTech
Citroën C4 1.6 BlueHDI
Citroën C-Elysée
Citroën Grand C4 Picasso
Citroën Grand C4 Picasso ’17
Citroën C4 Cactus
Dacia Duster 1.5 dCi
Dacia Duster 1.6 16V
Dacia Dokker 1.5 dCi
Dacia Dokker 1.6
Dacia Lodgy 1.5 dCi
Dacia Lodgy facelift
Dacia Logan 1.5 dCi
Dacia Sandero Stepway
Fiat Fullback 2.4
Fiat Punto 55s
Fiat Tipo 1.4 T-Jet
Fiat Tipo 1.4 16V
Fiat Tipo kombi
Ford Focus 1.6 Ti-VCT
Ford Focus 2.0 TDCi X-Road
Ford Sierra 1.6 Pinto
Honda Civic
Hyundai i30 (2017)
Hyundai i30u CW
Hyundai ix35 FCEV
Hyundai Santa Fe
Isuzu D-Max 2.0 D
Infiniti Q30
Infiniti Q30S
Kia Cee’d 1.4
Kia Niro Hybrid
Kia Optima 2.0 CVVL
Kia Optima 1.7 CRDi
Kia Optima PHEV
Kia Optima SW GT
Kia Sorento 2.2 CRDi
Kia Sportage GT Line
Kia Soul EV
Lada 2104
Lada 2107
Lada 4×4 Classic
Lada Granta Liftback
Lada Kalina Cross
Lada Kalina Kombi
Lada Vesta 1.6 Lux
Lada Vesta tartósteszt
Lexus CT 200h
Lexus GS 450h
Lexus NX 300h
Lexus RX 450h F Sport
Lexus RC 300h F Sport
Mazda 5 2.0 GTA
Mazda 6 2.0 TE
Mazda 6 Sport GTA
Mercedes-Benz 300 CD
Mercedes-Benz S600
Mercedes-Benz E200
Mercedes-Benz CLK 320
Mitsubishi Lancer
Mitsubishi L200 2.4 DI-D
Mitsubishi Sigma 3.0 V6
Nissan Sunny B11 Coupé
Nissan Pulsar 1.2 DIG-T
Nissan Qashqai 1.6 DIG-T
Nissan X-Trail 2.0 dCi
Opel Adam Rocks
Opel Astra Classic II.
Opel Astra K 1.6 CDTI
Opel Corsa 1.4T
Opel Insignia 2.0 CDTI
Opel Insignia Grand Sport 2.0
Opel Insignia OPC
Opel Meriva 1.4T
Opel Mokka 1.4T
Opel Mokka X
Opel Vectra B Caravan
Opel Zafira Tourer
Peugeot 208 1.2
Peugeot 301 1.6D
Peugeot 308 SW (2011)
Peugeot 308 SW (2015)
Peugeot 308 SW (2017)
Peugeot 2008 1.2 AUT
Peugeot 2008 1.2
Peugeot 3008 1.6 BlueHDI
Peugeot 5008 2.0 HDI
Polski Fiat 125p
Polski Fiat 126p
Porsche Boxster 986
Porsche 911
Porsche 911 (993) Carrera
Porsche 924 Le Mans
Porsche 928 S4
Porsche 968 CS
Renault Clio Limited
Renault Captur Facelift
Renault Captur 1.2 TCe
Renault Captur 1.5 dCi
Renault Kadjar 1.5 dCi
Renault Koleos (2017)
Renault Mégane 1.5 dCi
Renault Mégane Grandtour
Renault Mégane GC 1.6 dCi
Renault Mégane GC 1.6 SCe
Renault Twingo 0.9T
Rolls-Royce Silver Shadow
SEAT Toledo 1.2 MPI
SEAT Toledo 1.9 TDI
Skoda Fabia 1.2 TSI
Skoda Kodiaq 2.0 TDI
Skoda Octavia 1.2 TSI
Skoda Rapid 1.0 TSI
Skoda Superb Combi
Ssangyong Korando 2.0 e-XDI
Ssangyong Rexton 2.2 e-XDI
Ssangyong Tivoli 1.6 e-XDI
Ssangyong Tivoli 1.6 e-XGI
Subaru Forester 2.0 D
Subaru Legacy 2.0 D
Subaru Levorg 1.6 GT
Subaru Outback 2.0 D
Suzuki Baleno 1.2
Suzuki Baleno SHVS
Suzuki Ignis 1.2 GL
Suzuki Ignis 1.2 GLX
Suzuki Jimny
Suzuki Swift 1.0 GA
Suzuki Swift 2017
Suzuki SX4 S-Cross 1.4T
Suzuki SX4 S-Cross 1.0T
Suzuki Vitara 1.6 GL+
Suzuki Vitara 1.6 D
Suzuki Vitara Limited
Suzuki Vitara S
Toyota Auris 1.6 Valvematic
Toyota Auris Hybrid
Toyota Auris TS Hybrid
Toyota Auris Touring Sports
Toyota Aygo 1.0
Toyota Avensis 2.0D-4D
Toyota C-HR 1.2T
Toyota C-HR Hybrid
Toyota Corolla 1.6 ’16
Toyota Corolla 1.6 ’12
Toyota Hilux 2.4 D-4D
Toyota MR2
Toyota Prius MK4
Toyota RAV4 2.0 D-4D
Toyota RAV4 Hybrid
Toyota Yaris 1.33
Toyota Yaris 1.5
Toyota Yaris Hybrid
Toyota Yaris Hybrid ’17
Toyota Verso 1.8
Trabant 601
Vw Arteon 2.0 TDI R-Line
Vw Golf IV Cabrio
Vw Golf VII. 1.4 TSI
Vw Passat 1.9 TDI
Vw Passat 2.0 TDI
Vw Passat B8 2.0 TDI
Vw Tiguan
Volvo S40 2.0

Fortuna Bt. a motorfleújítás szakértője

Autómentés Budapesten

Autóalkatrészek régi keleti és nyugati autótípusokhoz, retro-autoalkatresz.hu

Baráti Bontó Győrújbarát

Tesztvilag.hu