MotoParts autóalkatrészek
Renault Crossoverek a Renault Budapestnél

Ön itt van most: Tesztelők.hu » Cikkek » Audi A4 Quattro teszt – méltósággal korosodó

Audi A4 Quattro teszt – méltósággal korosodó

2017. június 1.

Elég sokat töprengtem azon az elmúlt hetekben, hogy milyen izgalmakat tartogathat számomra és számotokra egy első generációs, már „felnőtt korú” A4-es, és melyik oldaláról lenne érdemes megfogni a történetét. A véletlen aztán úgy hozta, hogy – akárcsak az új autók esetében – egyhetes tesztre hoztam el, mellette pedig szépen-lassan feltárult előttem az Audi előélete, állapota, jelene, és minél több részletet ismertem meg, annál inkább kezdett színesedni a sztori, hogy aztán mostanra elnyerje végleges formáját.

Megjelenését, és a korabeli divatot valószínűleg senkinek nem kell bemutatnom, egy hasonló évjáratú A4-et, vagy akár Passatot felismerni nem nagy varázslat, lévén rengeteg fut(ott) belőle a hazai utakon, az előző dekád utcaképének meghatározó elemei voltak. Sokkal érdekesebb megközelítés, hogy hiába teltek-múltak az évtizedek, az összkép szinte szemernyit nem öregedett, sikerült egy nem túl érdekfeszítő, ám kortalan és univerzális karosszériát tervezni, aminél jól ötvözték a szögletes és gömbölyded elemeket. A már ráncfelvarrott A4 kategóriájában megtestesíti a ránézésre is masszív, jó kiállású autó képét, ez a tulajdonsága pedig a korral inkább csak erősödött.

aud1

Ne feledjük persze, hogy tesztalanyunk mögött nem kevesebb, mint 18 év van, az idő vasfoga pedig tekintet nélkül mindent és mindenkit megrágcsál. A képek (és a távolság) nem adja vissza, de az oldalt futó díszlécek egyre inkább kezdenek elfáradni, kavicsfelverődések, lakklepattogzódások főleg a lökhárítót és a tetőt tépázták, a szürke szín ilyen szempontból nagyon hálás választás. A vezető oldali hátsó ajtó, illetve a C-oszlop egy nem túl szépen sikerült javítás nyomait viseli magán, vélhetően egy kisebb sérülés érhette régebben az autót. Rozsda nincs rajta – a szükséges védelemre akkoriban már figyeltek -, bár egy „telifény” azért jólesne neki, de látva a leharcolt típustársait, semmi szégyenkezni valója nincs.

Amint kinyitjuk az ajtaját, ez az érzés megkettőződik, ugyanis a beltér irreálisan újszerű, a hátsó ülések jóformán még be sem lettek „törve”, de az elsőkön sincsenek kopásnyomok, a tetőkárpittól kezdve az ajtóbelsőkön át az egyébként gyenge pontnak számító váltószoknyáig minden hibátlan, de még a kormány kifényesedése sem számottevő. Legfeljebb a könyöklő recsegése, és a kesztyűtartó borításának karcai árulkodnak a koráról. Hátul kartámasz és az elektromos ablakemelők, elöl az apró, ezüst ajtónyitók melletti hangszórók tűnnek fel, de elektromos tükrök, digitális légkondi, és bicskakulcs is jár, ez a felszereltség ’99-ben korrektnek számított, de még manapság is megállná a helyét. A középkonzol egész egyszerűen kitűnő, felüdülés a jelenlegi, sok esetben steril, érintőképernyős megoldás után egy békebeli, élő felülettel, azok gombjaival, tekerőjével, csillapított mozgású tárolójával szembesülni. Az Audi Concert egység szépen szól, bár a magnó rosszalkodása igen gyakori jelenség, ám ezt csak utólag, a fórumokat böngészve tudtam meg, miután ki kellett „műteni” a féltve őrzött Use Your Illusion II kazettámat.

A helykínálat is vállalható, a vezetési pozíciót könnyen meg lehet találni, és kényelmes utazást biztosít. Igaz a második soron valamivel nagyobb lábtérre számítottam, viszont a csomagtér a maga 440 literes méretével egész sok pakkot képes elnyelni, itt található a gyári 6-os CD-tár (!) is, oldalai szépen lekárpitozva, ahogy azt kell!

A címben emlegetett méltósággal való korosodáshoz azért több tényező együttállása is kellett. A jelenlegi tulajdonosnak egy csere következtében lényegében az ölébe hullott az A4 Quattro, mely – bármenyire hihetetlen is, de igazoltan – az elmúlt 10 évet egy garázsban töltötte. Sokadik járműként a sorban, eltéve, évente egyszer-kétszer megmozgatva élt az autó. A kilométeróra szerint az azt megelőző 8 évben nagyjából 132.000 km került bele, ami nem minden szempontból érezhető reálisnak, de igazából jelen esetben ez nem is nyom túl sokat a latban. Ami biztos, hogy a hosszú pihenő nem tett túl jót az Audinak, a szervizelések elmaradtak, a karbantartás hiánya pedig sosem jó ómen. Így hát aztán költöttek is rá eleget, a futóművét rendbe kellett tenni, a fékek be voltak rohadva, betétek, tárcsák cserések voltak, kerékagycsapágyak, lengéscsillapítók is újak kerültek az autóba, a csapágycserére szoruló váltót is szétdöntötték. A történethez hozzátartozik, hogy nagyjából így állt meg annyiban, amennyiért egy lelakottabb, kereskedés udvarán ácsorgó példányt lehet kapni. Ennek ellenére a gazdája elárulta, a legnagyobb tanulságként azt könyvelte el, hogy inkább legyen használatban egy autó, a kopó alkatrészek cseréjére, és a karbantartásra figyelve, mint álljon egy helyben, haszontalanul.

Nekem már meglehetősen könnyű dolgom volt, beleültem a jóba, a nagyobb javítások után nem véletlenül éreztem úgy, hogy egyben van az Audi. Az új futómű még tökéletes, mint ahogy a fékek is, bár az ötgangos manuálisnál a második fokozat kissé recsegős. A motorpaletta alsó régiójában található 1.8-as, 123 lóerős benzines erőforrástól csodát nem, tisztes helytállást viszont lehet várni, ne feledjük, hogy üresen is több mint 1.2 tonnát nyom az A4 Quattro. Padlózásnál érződik rajta bőven a súly, a gázreakció sem túl acélos, de a 10.5 másodperces százas sprintje, és a 205 km/órás gyári végsebessége így sem mondható rossznak. Mint ahogy a fogyasztása sem, a vegyes átlag 8.6 literre jött ki, ez a realitás, és egyáltalán nem vészes, persze nem véletlen, hogy a dízelek vannak túlsúlyban a hirdetéseket böngészve.

Párszor sikerült átéreznem a teszt során – amikor éppen sikerült kizárnom a külvilágot – hogy milyen lehetett a kilencvenes évek végén egy ilyen autó gazdájának lenni. Ebben az idősödő négykarikásban maradt még méltóság, ugyan az igazi nagyvasakhoz nem hasonlítható, de amit hoznia kell, azt stabilan hozza egy korához és kategóriájához mérten kellemes utazóautó szerepében.

Bense Róbert

Ajánlott cikkek

Trabant kaland hirdetés

Hírlevél feliratkozás

Cégtaláló banner

Kiemelt partnereink:

Keresés

Autótechnika logó

tkveg

Alfa Romeo Giulia 2.2
Audi A4 1.8 Quattro
Audi A4 2.0 TDI
Audi A8 3.0 V6
Audi TT 3.2 VR6
BMW 116i
BMW 316i
BMW 320ci
BMW 520d xDrive
Chevrolet Corvette C5 / Z06
Citroën C3 1.2 PureTech
Citroën C4 1.6 BlueHDI
Citroën Grand C4 Picasso
Citroën Grand C4 Picasso ’17
Citroën C4 Cactus
Dacia Duster 1.5 dCi
Dacia Duster 1.6 16V
Dacia Dokker 1.5 dCi
Dacia Dokker 1.6
Dacia Lodgy 1.5 dCi
Dacia Logan 1.5 dCi
Dacia Sandero Stepway
Fiat Fullback 2.4
Fiat Punto 55s
Fiat Tipo 1.4 T-Jet
Fiat Tipo 1.4 16V
Ford Focus 1.6 Ti-VCT
Ford Sierra 1.6 Pinto
Hyundai i30u CW
Hyundai ix35 FCEV
Hyundai Santa Fe
Isuzu D-Max 2.0 D
Infiniti Q30
Infiniti Q30S
Jeep Grand Cherokee
Kia Cee’d 1.4
Kia Niro Hybrid
Kia Optima 2.0 CVVL
Kia Optima 1.7 CRDi
Kia Optima PHEV
Kia Optima SW GT
Kia Sorento 2.2 CRDi
Kia Sportage GT Line
Kia Soul EV
Lada 2104
Lada 2107
Lada Granta Liftback
Lada 4×4 Classic
Lada Vesta 1.6 Lux
Lexus GS 450h
Lexus LS 600h
Lexus RX 450h F Sport
Mazda 6 2.0 TE
Mazda 6 2.0 CD
Mercedes-Benz 300 CD
Mercedes-Benz S600
Mercedes-Benz E200
Mercedes-Benz CLK 320
Mitsubishi L200 2.4 DI-D
Mitsubishi Sigma 3.0 V6
Nissan Sunny B11 Coupé
Nissan Pulsar 1.2 DIG-T
Opel Adam Rocks
Opel Astra K 1.6 CDTI
Opel Corsa 1.4T
Opel Insignia 2.0 CDTI
Opel Insignia OPC
Opel Meriva 1.4T
Opel Mokka 1.4T
Opel Mokka X
Opel Vectra B Caravan
Opel Zafira Tourer
Peugeot 208 1.2
Peugeot 301 1.6D
Peugeot 308 SW
Peugeot 2008 1.2 AUT
Peugeot 2008 1.2
Peugeot 3008 1.6 BlueHDI
Peugeot 5008 2.0 HDI
Polski Fiat 125p
Polski Fiat 126p
Porsche 911
Porsche 911 (993) Carrera
Porsche 924 Le Mans
Porsche 928 S4
Porsche 968 CS
Renault Clio Limited
Renault Captur 1.5 dCi
Renault Kadjar 1.5 dCi
Renault Mégane 1.5 dCi
Renault Mégane Grandtour
Renault Mégane Grandcoupé
Renault Twingo 0.9T
Rolls-Royce Silver Shadow
SEAT Toledo 1.9 TDI
Skoda Fabia 1.2 TSI
Skoda Octavia 1.2 TSI
Skoda Superb Combi
Ssangyong Rexton 2.2 e-XDI
Ssangyong Tivoli 1.6 e-XDI
Ssangyong Tivoli 1.6 e-XGI
Subaru Forester 2.0 D
Subaru Legacy 2.0 D
Subaru Levorg 1.6 GT
Subaru Outback 2.0 D
Suzuki Baleno 1.2
Suzuki Ignis 1.2 DUALJET
Suzuki Swift 2017
Suzuki SX4 S-Cross
Suzuki Vitara 1.6 GL+
Suzuki Vitara 1.6 D
Suzuki Vitara Limited
Suzuki Vitara S
Toyota Auris Hybrid
Toyota Auris Touring Sports
Toyota Aygo 1.0
Toyota Avensis 2.0D-4D
Toyota C-HR 1.2T
Toyota C-HR Hybrid
Toyota Corolla 1.6 ’16
Toyota Corolla 1.6 ’12
Toyota Hilux 2.4 D-4D
Toyota MR2
Toyota Prius MK4
Toyota RAV4 2.0 D-4D
Toyota RAV4 Hybrid
Toyota Yaris 1.33
Toyota Yaris 1.5
Toyota Yaris Hybrid
Toyota Verso 1.8
Trabant 601
Vw Beetle 1.2 TSI
Vw Golf VII. 1.4 TSI
Vw Passat 1.9 TDI
Vw Passat 2.0 TDI
Vw Sharan 2.0 TDI
Volvo S40 2.0

Fortuna Bt. a motorfleújítás szakértője

Autómentés Budapesten

Autóalkatrészek régi keleti és nyugati autótípusokhoz, retro-autoalkatresz.hu

Baráti Bontó Győrújbarát

Tesztvilag.hu