fbpx

A “VWBogár” élete

Tudod melyik autóból adtak el a világon a legtöbbet? És melyik az az igazi német autó, melynek Amerikában adtak nevet? A válasz mindkét kérdésre ugyanaz: Volkswagen Bogár.

A Volkswagen legkisebb és legelső autóján  ma is használt nevét, az amerikai The New York Times adta, egy 1938-as cikkében ugyanis „ezer és ezer csillogó kis bogarat vizionált” a lap. Az újságírónak igaza lett, a Bogár az egyik legnépszerűbb autó a világon, 2002-ig több mint 22 millió darabot értékesítettek belőle.

Eredetileg népautónak szánták, érdekesség, hogy a háború miatt Amerikát előbb hódította meg, mint Németországot, vagy Európát.

xray bug

1949_VW_Beetle

49-VW_Beetle_Conv_DV-09_CbS_i02

VW 1956

cabrio

A cég csak az 1960-as években vette át a Bogár kifejezést reklámkampányában, amikor a Kicsi kocsi című filmekkel igazi sztár lett a Volkswagen kisautója.

A sikere sokak számára hihetetlen. A hideg teleken emberek millió kérdezgették, miért nem lehet normális fűtést szerelni az autóba? Jó néhány család bosszankodott nyaranta egy-egy utazás alkalmával, amiért a csomagok nem fértek el az autóban. Mégis! Mindezek ellenére valamiért mindenki szerette ezt a kicsi kocsit. A hetvenes években Németországban befejezték ugyan a gyártását, és átvette helyét a Golf, ám Mexikóban és Brazíliában még évekig jöttek le kocsik a gyártósorról. Az utolsó Bogarat 2003-ban Mexikóban gyártották.

A siker kapujában

Az 1930-as években Németország vezetése úgy döntött, a népnek szüksége van olyan autóra, ami kicsi, jól megy a német utakon, és sokan meg tudják venni. A kis autó megálmodójának a mai napig Ferdinand Porschét tartják. Való igaz, hogy a Porsche-cég 1934 júniusában szerződést kötött az állammal, ám a Bogár terveit már korábban elkészítette a magyar származású Barényi Béla. Ezt a tényt a világhírű Porsche gyár csak 1953-ban egy bírósági ítélet után ismerte el.
Az első prototípus 1935-ben készült el, és a próbagyártás 1936 végén indult. Bár, az első modellek még sok mindenben különböztek a későbbi legendás Bogártól, a tipikus kerekded formájú autón már akkor látszott, milyen zseniálisan eltalálták a tervezők.

Amikor 1937-ben Adolf Hitler meglátta a járművet, állítólag teljesen elámult: látszik, hogy örömmel, szívvel lélekkel alkották ezt az autót, és ebben van ennek a hatalmas ereje – mondta a híradások szerint.

Sok hűhó semmiért?

Ezzel áldását adta a gyártásra, illetve egy gyár megépítésére, melynek alapkövét 1938-ban tették le. Ferdinand Porsche ekkor mutatta meg azt is, milyen sok lehetőség rejlik ebben a kis autóban: tervezett kinyitható tetős, és kabrió változatot is a Bogárból.

A német embereket pillanatok alatt elvarázsolták a tervek: több mint 300.000-en spórolták össze a 990 birodalmi márkát erre az autóra. A pénzükért azonban nem kaptak semmit: a háború közbeszólt. A nép autója helyett harci járműveket gyártottak. 1945-ben pedig a gyárat bombatámadás érte. Ekkor mindenki azt hitte a Volkswagennek vége.

Ám a német vezetés továbbra is látott perspektívát az autógyártásban, így 1947-ben Wolfsburgban létrehozták a mai VW konszern elődjét. Az autógyártás szinte azon nyomban elindult, a Bogarat nemcsak a hazai piacra szánták, először Hollandiába, majd az USA-ba is exportálták.  A siker pedig nem maradt el. Igaz, a Bogár az évek során rengeteget változott, fejlődött: Heinrich Nordhoff Volkswagen vezető szerint ugyanis az első modellnek annyi hibája volt, mint ahány tetű egy elhanyagolt kutyában található. A tervezők pedig minden tudásukat bevetették. Erőteljesebb motor, korszerűbb fűtésrendszer, modernebb váltó és lengéscsillapító, nagyobb szélvédő és lökhárító, valamint biztonsági öv is került a járműbe. Így lehetett a Bogárból az egyik legnépszerűbb jármű.

Kovács Vera

ecotrex

Javasolt cikkek

'Fel a tetejéhez' gomb