Autó Triplex Kft.

A hibrid technológia felé tolódik a flottapiac

Ahogy Európa legtöbb országában, úgy Magyarországon is sokáig a dízel autók voltak a vállalati flottabeszerzések favoritjai, ez azonban drasztikusan változhat a közeljövőben, ami számos tényezőre vezethető vissza.

A flottafelhasználók esetén a beszerzési áron túl, amely tekintetben ma már a dízel és a benzin / hibrid autók között nincs lényegi különbség, fokozott súllyal esnek latba az üzembentartási költségek (TCO), ahol egyértelműen a benzin és elektromos meghajtást kombináló hibridek felé billen a mérleg. Az utóbbi időben – a több gyártót is érintő, „dízelbotrányként” aposztrofált jelenség óta különösen – ezen felül egyre fontosabbak a vállalatok számára a környezetvédelmi szempontok is, hiszen az, hogy milyen autókat használ, fontos üzenetet közvetít a nézeteikről. Tovább árnyalja a képet a dízel meghajtás tervezett kitiltása több európai nagyvárosból, ami rendkívül negatívan hathat ezeknek az autóknak az értékére.

rav4 hybrid

Három év alatt megnégyszereződött a környezetbarát hibrid autók értékesítése Magyarországon: míg 2014-ben még csupán 537 hibrid gépjármű talált gazdára hazánkban, 2016-ra ez a szám elérte a 2072 darabot, és az idei évre további, hasonló ívű növekedés prognosztizálható. A teljes piachoz mérten egyelőre még mindig csak kis szeletet hasít ki a városi közlekedés során a környezeti terhelést drasztikusan csökkentő, és nem utolsósorban látványos üzemanyag megtakarítást lehetővé tévő technológia, hiszen tavaly még csupán 2,1%-ot hasítottak ki a hibrid eladások a hazai piacból, a fejlődés íve és dinamikája azonban mindenképpen ígéretes, különösen annak fényében, hogy a flottapiac is kezd a hibrid technológia felé fordulni.

hibrid technológia

Ebben több tényező játszik szerepet, kezdve attól, hogy ma már egy hibrid autó ára nagyságrendileg egy hasonló felszereltségű dízelének felel meg, az alacsony fogyasztáson át egészen addig, hogy egy hibrid autóban ötször kevesebb alkatrész van mint egy dízelben, és hiányoznak belőle az olyan, könnyen költséges javítási számlákat eredményező alkatrészek, mint a könnyen kopó turbófeltöltő, a kettős tömegű lendkerék, a karbantartást igénylő részecskeszűrő, az NOx szűrő, a kényes kuplung, a nagynyomású üzemanyagellátó rendszer, miközben még a fékrendszer is jóval mérsékeltebb kopásnak van kitéve mint egy dízel esetében. Könnyen belátható, hogy a szerviz és karbantartási kiadások révén a hibrid autók üzembentartási költsége messze elmarad a dízelekétől, ami már önmagában forintosítható előnyt jelent a hibrid meghajtás mellett döntő flottafelhasználók számára.

Ugyanakkor korábban a magasabb ár mellett a technológia szélesebb körű elterjedésének gátja volt a limitált modellkínálat, hisz nagyon kevés gyártó kínált hibrid modelleket. Nem véletlen, hogy a húzómárkának a hibrid piacon a világon és hazánkban is egyértelműen a technológiát pont idén 20 éve kifejlesztő Toyota, és prémium márkája, a Lexus bizonyult: a tavaly Magyarországon eladott hibrid autók 82,2%-át ez a két márka tette ki, mindezt úgy, hogy  a Toyota hazai személyautó értékesítéseiből 20,4%-ot, míg a Lexus eladásaiból 95,7%-ot képviseltek a hibridek.

A japán gyártó ezen a területen verhetetlennek tűnik: a világ leginnovatívabb és legzöldebb autógyártójaként számon tartott Toyota világszintű hibrid értékesítései nemrégiben haladták meg a 10 milliót a technológia bemutatása óta, és egyetlen gyártó sem forgalmaz annyi hibrid modellt mint a Toyota és a Lexus, szám szerint 34-et világszerte. Hazánkban ebből egyébiránt 16 elérhető, a városi kisautó Toyota Yaris Hybridtől a trendi, kategóriateremtő új kupé-crossover Toyota C-HR-en át prémium sportautók közé tartozó, hamarosan a kereskedésekbe érkező Lexus LC500h-ig. A gyakorlatilag minden fontos személyautó flottaszegmenst lefedő kínálat, és a technológiai éllovas szerep egyaránt hozzájárult ahhoz, hogy a két legnépszerűbb magyarországi hibrid márka tavaly is  a Toyota (1241 darabbal tavaly a hibrid piac 59,9%-át tette ki) és a Lexus (462 darabbal a hibrid piac 22,3%-át vitte el 2016-ban) volt.

toyota chr

Érdekes megvizsgálni azonban a flottapiac a dízelektől a hibridek irányába történő eltolódásának további okait is: az üzembentartási költségeken túl egyre több vállalat számára fontos, hogy autóválasztásával is kommunikálja környezettudatosságát, és a társadalmi felelősségvállalás iránti elkötelezettségét. Az ezekre az üzenetekre fogékony vállalatoknál például már hosszú évek óta divatos választás volt a hibrid technológia szinonimájává vált Toyota Prius, a számos autógyártót érintő „dízelbotrányt” követően ugyanakkor az ilyen tekintetben korábban kevésbé úttörő vállalatok is egyre nagyobb számban fordulnak el beszerzéseikben a dízel technológiától.

Érdemes megjegyezni, hogy bár ma ezzel talán még kevesen kalkulálnak, ám a friss beszerzések esetén ez kifejezetten racionális döntés is lehet: több európai nagyváros, köztük Párizs, Madrid, Athén, Oslo és Stuttgart már most bejelentette, hogy a közeljövőben vagy középtávon a dízel autók kitiltását tervezik, ami egy most megkötött, 3 vagy 5 éves futamidejű lízingszerződés esetén később kellemetlen meglepetéseket tartogathat a dízel autók maradványértéke tekintetében.

Címkék

Kapcsolódó tartalmak