MotoParts autóalkatrészek
Renault Crossoverek a Renault Budapestnél

Ön itt van most: Tesztelők.hu » Technika » A biztonsági öv története

A biztonsági öv története

2014. november 21.

A modern autók biztonsági felszereléseit ma már a végtelenségig lehetne sorolni, ám volt idő, amikor még az öv is újdonságnak számított. Ugorjunk vissza néhány évtizedet és emlékezzünk vissza a biztonsági öv térhódítására, amelynek emberek milliói köszönhetik életüket.

Mi történik, ha autóba ülünk? Automatikusan a biztonsági övhöz vezet a kezünk, „okosabb” gépjárművek pedig még a sofőrt is figyelmeztetik, ha nincs bekötve. Ám a mozdulatsor elterjedéséhez rögös út vezetett, a technológia alapjainak megismeréséhez pedig hosszú éveket kell visszalapozni az autózás történelemkönyvében.

329

A gépkocsik forradalma rengeteg pozitívumot hozott magával, az utazás időtartamának rövidülése, a kényelem, az önállóság, mind-mind olyan tulajdonságok, melyek az autózás mellett álltak és állnak a mai napig. Azonban be kellett látni, hogy a közlekedésnek ezen formájának is léteznek veszélyes oldalai, melyeket komolyan kell venni. A huszadik század elején egyre többen ismerték fel az automobil előnyeit, ám elterjedésével a balesetek gyakorisága jelentősen növekedett. A harmincas években aztán a sarkukra álltak az amerikai orvosok és a kormánytól kértek segítséget egy olyan biztonsági rendszer kifejlesztéséhez és bevezetéséhez, amely megakadályozza, hogy az utasok baleset esetén kiessenek a járműből, vagy egyéb súlyos sérüléseket szenvedjenek. Ennek következményeként jelent meg az autókban a kétpontos biztonsági öv, más néven a deréköv, ami ugyan fontos előrelépésnek számított, a felsőtest védelmét tekintve azonban nem volt túlságosan hatékony. Sajnos ekkoriban a biztonság még nem számított olyan fontos tényezőnek az autógyártóknál (sem az embereknél, ugyanis kevesen rendeltek gépjárművükhöz biztonsági övet), mint napjainkban, ezért a további fejlesztésekre még sokáig várni kellett.

A következő fordulópont az ötvenes években érkezett, tragédiákkal tarkított évtizedek kellettek ahhoz, hogy végre komolyabban elkezdjenek foglalkozni a fennálló problémával. Viszont a Volvónál hatalmas hangsúlyt fektettek a biztonsági fejlesztésekre, 1958-ban pedig szabadalmaztatták a Nils Bohlin által megalkotott hárompontos biztonsági övet, amely az autózás történetének egyik legfontosabb biztonsági megoldásának számít a mai napig. Bohlin forradalmi találmányának köszönhetően a halálos balesetek kockázata jelentősen csökkent. Ám elterjedésében nagyban közrejátszott a Volvo nyílt szabadalma, minek köszönhetően a többi gyártó is beépíthette a V-típusú övet járműveikbe.

Nils-Bohlin_filtered

A Volvo P544-es típusa lett végül az első autó, amely a hárompontos övvel lett ellátva, a következő években pedig tesztek sorozata következett, melyek bizonyították a találmány hatását. A hatvanas évek vége felé közeledve a Volvo szakemberei egy, az Egyesült Államokban megrendezett közlekedésbiztonsági konferencián mutatták be eredményeiket, amelyek annyira meggyőzőek voltak, hogy 1968-ban a Bécsi Egyezmény előírta, hogy az új járműveket már csak biztonsági öv megléte esetén lehet értékesíteni, annak használatát pedig kötelezővé kell tenni. A törvényhozás hosszadalmas procedúráit ismerve nem meglepő, hogy a szabály számos országban csak jóval később lett bevezetve, hazánkban 1976-tól lett kötelező az első biztonsági övek használata.

Azonban szerencsére egyre több országban ismerték fel az öv fontosságát, napjainkra pedig már nem férhet kétség ahhoz, hogy Nils Bohlinnak és a Volvónak rengeteg ember köszönheti az életét. Persze, mint már említettük, ma már számos olyan rendszer található az autókban, amely csökkenti a sérülések mértékét, a hárompontos biztonsági öv még mindig a legfontosabb helyen áll!

Bense Róbert

Ajánlott cikkek

Trabant kaland hirdetés

Hírlevél feliratkozás

Cégtaláló banner

Kiemelt partnereink:

Keresés

Autótechnika logó

tkveg

Alfa Romeo Giulia 2.2
Audi A4 1.8 Quattro
Audi A4 2.0 TDI
Audi A6 3.2 FSI
Audi A8 3.0 V6
Audi TT 3.2 VR6
BMW 116i
BMW 316i
BMW 325ci
BMW i3
Chevrolet Corvette C5 / Z06
Citroën C3 1.2 PureTech
Citroën C4 1.6 BlueHDI
Citroën C-Elysée
Citroën Grand C4 Picasso
Citroën Grand C4 Picasso ’17
Citroën C4 Cactus
Dacia Duster 1.5 dCi
Dacia Duster 1.6 16V
Dacia Dokker 1.5 dCi
Dacia Dokker 1.6
Dacia Lodgy 1.5 dCi
Dacia Lodgy facelift
Dacia Logan 1.5 dCi
Dacia Sandero Stepway
Fiat Fullback 2.4
Fiat Punto 55s
Fiat Tipo 1.4 T-Jet
Fiat Tipo 1.4 16V
Fiat Tipo kombi
Ford Focus 1.6 Ti-VCT
Ford Focus 2.0 TDCi X-Road
Ford Sierra 1.6 Pinto
Honda Civic
Hyundai i30 (2017)
Hyundai i30u CW
Hyundai ix35 FCEV
Hyundai Santa Fe
Isuzu D-Max 2.0 D
Infiniti Q30
Infiniti Q30S
Kia Cee’d 1.4
Kia Niro Hybrid
Kia Optima 2.0 CVVL
Kia Optima 1.7 CRDi
Kia Optima PHEV
Kia Optima SW GT
Kia Sorento 2.2 CRDi
Kia Sportage GT Line
Kia Soul EV
Lada 2104
Lada 2107
Lada 4×4 Classic
Lada Granta Liftback
Lada Kalina Cross
Lada Kalina Kombi
Lada Vesta 1.6 Lux
Lada Vesta tartósteszt
Lexus CT 200h
Lexus GS 450h
Lexus NX 300h
Lexus RX 450h F Sport
Lexus RC 300h F Sport
Mazda 5 2.0 GTA
Mazda 6 2.0 TE
Mazda 6 Sport GTA
Mercedes-Benz 300 CD
Mercedes-Benz S600
Mercedes-Benz E200
Mercedes-Benz CLK 320
Mitsubishi Lancer
Mitsubishi L200 2.4 DI-D
Mitsubishi Sigma 3.0 V6
Nissan Sunny B11 Coupé
Nissan Pulsar 1.2 DIG-T
Nissan Qashqai 1.6 DIG-T
Nissan X-Trail 2.0 dCi
Opel Adam Rocks
Opel Astra Classic II.
Opel Astra K 1.6 CDTI
Opel Corsa 1.4T
Opel Insignia 2.0 CDTI
Opel Insignia Grand Sport 2.0
Opel Insignia OPC
Opel Meriva 1.4T
Opel Mokka 1.4T
Opel Mokka X
Opel Vectra B Caravan
Opel Zafira Tourer
Peugeot 208 1.2
Peugeot 301 1.6D
Peugeot 308 SW (2011)
Peugeot 308 SW (2015)
Peugeot 308 SW (2017)
Peugeot 2008 1.2 AUT
Peugeot 2008 1.2
Peugeot 3008 1.6 BlueHDI
Peugeot 5008 2.0 HDI
Polski Fiat 125p
Polski Fiat 126p
Porsche Boxster 986
Porsche 911
Porsche 911 (993) Carrera
Porsche 924 Le Mans
Porsche 928 S4
Porsche 968 CS
Renault Clio Limited
Renault Captur Facelift
Renault Captur 1.2 TCe
Renault Captur 1.5 dCi
Renault Kadjar 1.5 dCi
Renault Koleos (2017)
Renault Mégane 1.5 dCi
Renault Mégane Grandtour
Renault Mégane GC 1.6 dCi
Renault Mégane GC 1.6 SCe
Renault Twingo 0.9T
Rolls-Royce Silver Shadow
SEAT Toledo 1.2 MPI
SEAT Toledo 1.9 TDI
Skoda Fabia 1.2 TSI
Skoda Kodiaq 2.0 TDI
Skoda Octavia 1.2 TSI
Skoda Rapid 1.0 TSI
Skoda Superb Combi
Ssangyong Korando 2.0 e-XDI
Ssangyong Rexton 2.2 e-XDI
Ssangyong Tivoli 1.6 e-XDI
Ssangyong Tivoli 1.6 e-XGI
Subaru Forester 2.0 D
Subaru Legacy 2.0 D
Subaru Levorg 1.6 GT
Subaru Outback 2.0 D
Suzuki Baleno 1.2
Suzuki Baleno SHVS
Suzuki Ignis 1.2 GL
Suzuki Ignis 1.2 GLX
Suzuki Jimny
Suzuki Swift 1.0 GA
Suzuki Swift 2017
Suzuki SX4 S-Cross 1.4T
Suzuki SX4 S-Cross 1.0T
Suzuki Vitara 1.6 GL+
Suzuki Vitara 1.6 D
Suzuki Vitara Limited
Suzuki Vitara S
Toyota Auris 1.6 Valvematic
Toyota Auris Hybrid
Toyota Auris TS Hybrid
Toyota Auris Touring Sports
Toyota Aygo 1.0
Toyota Avensis 2.0D-4D
Toyota C-HR 1.2T
Toyota C-HR Hybrid
Toyota Corolla 1.6 ’16
Toyota Corolla 1.6 ’12
Toyota Hilux 2.4 D-4D
Toyota MR2
Toyota Prius MK4
Toyota RAV4 2.0 D-4D
Toyota RAV4 Hybrid
Toyota Yaris 1.33
Toyota Yaris 1.5
Toyota Yaris Hybrid
Toyota Yaris Hybrid ’17
Toyota Verso 1.8
Trabant 601
Vw Arteon 2.0 TDI R-Line
Vw Golf IV Cabrio
Vw Golf VII. 1.4 TSI
Vw Passat 1.9 TDI
Vw Passat 2.0 TDI
Vw Passat B8 2.0 TDI
Vw Tiguan
Volvo S40 2.0

Fortuna Bt. a motorfleújítás szakértője

Autómentés Budapesten

Autóalkatrészek régi keleti és nyugati autótípusokhoz, retro-autoalkatresz.hu

Baráti Bontó Győrújbarát

Tesztvilag.hu